Netto taber sag mod dansk keramiker: Får kæmpe erstatning

Salling Group og leverandøren Ronald er dømt til at betale erstatning.

Keramikeren fra Frederiksberg, Anne Black, føler sig kopieret af Netto. Og det blev hun også, har retten netop slået fast.

Foto: TV 2

Foto: TV 2

1 af 3

Netto har solgt varer, der krænker den danske keramiker Anne Blacks ophavsret.

Det har Sø- og Handelsretten slået fast, skriver TV 2.

Sagen begyndte i 2016, da Anne Black blev gjort opmærksom på, at Netto i sin tilbudsavis reklamerede for krukker, potter og vaser, som til forveksling lignede hendes eget design.

Varerne, som blev solgt til spotpris i Netto, lignede Anne Blacks design så meget, at leverandøren Ronald A/S og Salling Group A/S, som Netto er en del af, nu er dømt til at betale halvanden million kroner i erstatning til Anne Black ApS.

De er ligeledes dømt til at betale sagens omkostninger på knap 300.000 kroner plus renter.

Dommen slår fast, at alle tre design er beskyttet af ophavsret. Dommen lægger vægt på, at hele brandet Anne Black har lidt skade i forbindelse med salget af de langt billigere varer i Netto.

En stor lettelse

Dommen vækker stor glæde hos direktør hos Anne Black ApS, Jesper Moseholm.

- Det er en stor lettelse at få en dom, som giver designeren medhold. Især er det vigtigt for os, at dommen udfordrer retspraksis og skaber bedre muligheder for danske designere i fremtiden, siger han til TV 2 Lorry.

Den administrerende direktør i Ronald, tidligere DR-generaldirektør Kenneth Plummer, har nægtet, at virksomheden har krænket Anne Blacks rettigheder.

Alligevel tilbød den i december Anne Black en million kroner i forlig for at droppe retssagen. Det afslog designvirksomheden.

Kan du se forskel på de to produkter? Det ene er købt hos Netto til spotpris, det andet er fra Anne Black. Foto: TV 2

- Vi satsede hele butikken, da vi sagde nej til Netto før jul (2018, red.) De tilbød os en million i forlig, og vi sagde nej for at prøve det principielle i sagen og sikre at danske designere får bedre forhold i fremtiden, siger Jesper Moseholm.

-  Så dette er en sejr for både danske designere og Anne Black, siger han og fortsætter:

- I tre år har sagen stået på. Og den har fyldt rigtig meget. Og det har kostet os 700.000 i sagsomkostninger og alle vores medarbejdere. Vi har ikke fået lån i år. Det har udfordret os rigtig meget. Men nu har vi vundet, siger han.

En "kæmpe oprejsning"

Dommen slår fast, at alle tre design er beskyttet af ophavsret. Dommen lægger vægt på, at hele brandet Anne Black har lidt skade i forbindelse med salget af de langt billigere varer i Netto.

Supermarkedskæden solgte eksempelvis en hængende blomsterkrukke, som var produceret i Kina, til 39 kroner. Anne Blacks hængekrukke kostede 350 kroner. Det var et af de design, som hun anklagede leverandøren Ronald for at plagiere.

(Artiklen fortsætter efter billederne)

Kan du se forskel på de to produkter? Det ene er købt hos Netto til spotpris, det andet er fra Anne Black. Foto: TV 2

At retten var enig, er en "kæmpe oprejsning for Anne Black," lyder det fra virksomhedens advokat Johan Løje til TV 2.

- Det er en af de allerstørste erstatninger, som er blevet tilkendt en dansk designvirksomhed for krænkelse af deres design i Danmark, udtaler han i en mail til TV 2.

Ny standard

Virksomheden Anne Black ApS blev stiftet i 2005 af keramiker Anne Black og Jesper Moseholm, der er administrerende direktør. Virksomheden laver håndlavet keramisk design, som sælges i udvalgte butikker som Bahne og Illums Bolighus.

- Dommen viser, hvor skadeligt det kan være for en dansk designvirksomhed at blive plagieret af danske handelshuse og supermarkedskæder, og den sætter en ny standard for tilkendelse af erstatning i disse sager. Noget branchen har sukket efter, lyder det fra advokaten.

Nettos direktør Michael Løve oplyser til TV 2 Lorry, at man anker sagen.

- Vi er meget overraskede og ret uenige i dommen. For os er det principielt, så vi ser desværre ingen anden mulighed end at anke.

- Vores bekymring er, at hvis man kan blive dømt for at have kopieret et så relativt almindeligt produkt, som en hvid cylinderformet vase lavet af keramik, så vil det i praksis være meget vanskeligt for butikker, der sælger brugskunst, at vide sig sikker på, at den type produkt, de sælger, ikke er en kopi, siger Michael Løve til TV 2 Lorry.

03:15

TV 2 Lorry har tidligere fortalt om sagen. Se med her.

Luk video

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik