Netbutikker har succes med ny metode til at stoppe svindlere

Butikkerne er gået nye veje for at stoppe misbrug af dankort i nethandelen. Københavns Politi appellerer til, at flere butikker følger efter.

Computere, telefoner og fjernsyn er guf for langfingrede kriminelle, som har byttet brækjernet ud med musen - de såkaldte e-svindlere.

For svindel med dankort er eksploderet, og det rammer i høj grad netbutikkerne, som ender med regningen.

Siden 2011 er antallet af sager med netsvindel næsten tredoblet. I 2016 blev der svindlet for 55 millioner kroner alene med dankortet. 

Antallet af sager med netsvindel er steget fra 36.422 til 104.504 på fem år. 
Antallet af sager med netsvindel er steget fra 36.422 til 104.504 på fem år. 
Foto: TV2 Lorry

Udviklingen har de tydeligt mærket i Elgigantens netbutik. Uden at ville sætte præcise tal på forklarer Elgigantens direktør, Peder Stedal, at butikskæden har tabt et pænt stort beløb hvert år på grund af netsvindel. 

Derudover har de måttet bruge ekstra ressourcer for at minimere snyderiet. 

- Der har siddet nogle personer, som har haft fokus udelukkende på den her opgave. Simpelthen hver dag kontrollere ordrerne og sikre, at kortoplysningerne stemte overens med de personer, som bestilte varen, siger han til TV2 Lorry.

Ny metode skal undgå svindel

Nu vil Københavns Politi have butikkerne til at bruge en ny metode for at undgå svindel.

Det er NETS, der står bag nye sikkerhedsløsning, som indebærer, at dankortet får tilknyttet en ny sikkerhedsprocedure ved køb på nettet. 

Sådan fungerer sikkerhedsløsningen

Når man køber for mere end 450 kroner på nettet, modtager man en sikkerhedskode på SMS, som man skal indtaste for at gennemføre købet. Uden både dankort og telefonnummer kan man altså ikke handle, og det gør det svært for svindlerne.
 

Elgiganten i Fields er en af de første netbutikker til at indføre den nye metode - indtil videre med stor succes.

- Det har været rigtig effektivt. I den periode, vi har haft det oppe at køre, har vi haft nul sager, vi har kunnet anmelde til politiet, siger Peder Stedal. 

Efter de gode resultater fra blandt andet Elgiganten opfordrer Københavns Politi nu andre netbutikker til at gå samme vej. 

- Vores anbefaling er jo selvfølgelig til alle de her virksomheder: Gå ud ud hurtigst muligt og få det her implementeret, for så kan vi på en nem måde få cuttet rigtig mange af anmeldelserne væk, siger Trine Møller, vicepolitiinspektør ved Københavns Politi, til TV2 Lorry. 

Omfanget af netsvindel

  • 6 ud af ti netbutikker har oplevet svindel i 2017.
  • Det er især de større netbutikker, der oplever svindel.
  • Svindel koster i gennemsnit netbutikkerne 36.491 kroner om måneden. 
  • Svindelen er højere i månederne op til jul.
Kilde: FDIH har i maj og juni gennemført en undersøgelse af omfanget af svindel blandt deres medlemmer

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik