Sorbinsyre, nej tak: Gymnasiekammerater står bag ny økologisk energidrik

13 gymnasiekammerater fra Christianshavn har slået sig sammen for at skabe et nyt, økologisk alternativ til Red Bull og de øvrige energidrikke på markedet.

03:23

Energidrikken her er et nyt økologisk alternativ, og den er udviklet på Nørrebro af 13 gymnasiekammerater.

Red Bull, Cult og Monster.

Vi føler, at der er blevet sovet lidt i timen på markedet

Magnus Luca, produktansvarlig, Nørrebrew

Det er blot nogle af de mest kendte energidrikke, som du kan vælge imellem, når du står nede i supermarkedet.

De koffeinholdige energidrikke er især populære blandt den yngre målgruppe, og det på trods af, at de har et lidt blakket ry på grund af deres syntetiske indhold.

Læs også 7. klasse fik idé til app: Nu vil it-firma udvikle den

Men nu er der kommet nye, danske spillere på markedet, som vil tage kampen op mod de etablerede brands.

På Nørrebro har 13 gymnasiekammerater slået sig sammen for at skabe et nyt økologisk alternativ, som er døbt ’The Organic Energy Project’. Og i modsætning til de andre mærker, indeholder projektet kun naturlige og økologiske ingredienser, så man ikke finder e-numre, sorbinsyre, benzosyre og andre sager i deres produkt.

"Det er ret vildt"

Magnus Luca og Mads Kleis er to af de i alt 13 kammerater fra Christianshavns Gymnasium, som i 2014 begyndte at udvikle sodavand i iværksætterprojektet Nørrebrew - og efter et par af deres produkter er blevet taget godt imod af den unge målgruppe, så har de netop lanceret deres første energidrik, hvor smagen er bygget op omkring grapefrugtjuice og ingefærjuice.

Og for nylig rykkede ’den nye dreng i klassen’ ind på hylden i SuperBrugsen på Nørrebro - ved siden af de kendte mærker.

- Det er ret vildt. Det er fedt. Og fedt at sådan nogle som SuperBrugsen giver os plads til det, lyder det fra Magnus Luca, mens de to kompagnoner står og betragter deres energidrik på supermarkeds-hylden.

Lige nu ligger omsætningen på omkring én million kroner om året, og det er lige nu nok til, at fire af kammeraterne kan være fuld tid i de ydmyge rammer på Nørrebrew.

"Der er blevet sovet i timen"

- Det her er helt klart næste skridt, hvor det går fra sådan lidt hobbyprojekt for sjov til virkelig sådan at blive til - forhåbentlig - en større forretning, siger Mads Kleis.

Læs også For første gang i 12 år: Carlsberg åbner nyt lille bryggeri

80 procent af firmaets produkter bliver solgt på Nørrebro og Vesterbro, men drømmene rækker endnu længere.

- Der er rimeligt gode odds. Vi føler, at der er blevet sovet lidt i timen på markedet, som er præget af meget ensartede produkter med forskellige mærkater, siger Magnus Luca.

- Vi regner med, at den stigende efterspørgsel til økologiske fødevarer og drikkevarer kan hjælpe os godt på vej. Og vi regner med, at København er et ret godt springbræt til det, lyder det fra Mads Kleist.

Vi har superstjerner som Christian Eriksen, Caroline Wozniacki og Kevin Magnussen som frontfigurer og flere som medejere. Det er jo uvirkeligt

Jon Andersen, direktør, State

Aftaler med verdensstjerner

Et andet københavnsk firma, som er kommet en del længere ind på energidrik-markedet er State. Dog uden at deres produkter er økologiske.

State omsætter i dag for knap 10 millioner kroner årligt og har vækstet mere end 400 procent fra sidste år til i år. Og så har virksomheden haft held og dygtighed med at lande aftaler med tre af Danmarks vel nok største sportsnavne.

- Man kan jo sige, at vi er nået rigtig langt. Der er gået seks år. I dag er vi mere end fuldtidsansatte. Vi sælger i 800 butikker og vi er på vej ud i flere lande. Vi har superstjerner som Christian Eriksen, Caroline Wozniacki og Kevin Magnussen som frontfigurer og flere som medejere. Det er jo uvirkeligt, siger Jon Andersen, der er direktør i State.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik