Nej tak-ordning ændret i ellevte time

Erhvervslivet har i sidste øjeblik fået gennemtrumfet en mere lempelig Nej tak til reklamer-ordning. Det skriver Politikens forbrugersite Tjek.dk.

Det står klart efter, at Forbrugerombudsmanden og
forhandlingsparterne bag danskernes nye værn mod reklamer mandag
ændrede retningslinjerne.

Ændringen betyder, at telefonbøger og aftenskolekataloger vil
blive leveret til døre med klistermærket 'Nej tak til reklamer'.
Hvis danskerne gerne vil undgå disse tryksager, skal de have fat
i det andet klistermærke 'Nej tak til reklamer og gratis
aviser'.

»Denne ændring vil medføre en mindre svækkelse af
forbrugerbeskyttelsen, for nu er man nødt til at sætte det store
skilt på for at undgå telefonbøger og aftenskolekataloger. I
sidste ende er det en politisk afgørelse«, siger
Forbrugerombudsmand Henrik Øe til tjek.dk.

Aftalen om den nye Nej tak-ordning blev ellers forhandlet på
plads i slutningen af november til parternes store tilfredshed.
Men få dage efter fik Dansk Erhverv kolde fødder, da
producenterne af årlige 10 millioner telefonbøger, Eniro og De
Gule Sider, brokkede sig over udsigten til at blive bortvist fra
danskernes dørmåtter.

Forbrugerombudsmanden nægtede først at genåbne den
færdigforhandlede aftale, så i stedet bankede industrien på
dørene til Folketingets trafikudvalg. Her er det lykkedes at
overbevise politikerne om en mere lempelig ordning, og et enigt
udvalg opfordrede i torsdags ombudsmanden til at genåbne
forhandlingerne.

»Det er helt åbenlyst, at Dansk Erhverv har presset på for
denne ændring. De har siddet med i forhandlingerne, hvor præcis
dette punkt blev drøftet. Bagefter er de så kommet på andre
tanker, og det er lykkedes dem at overtale politikerne«, siger
Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden har i et svar til Folketinget selv
anført, at telefonbøger og aftenskolekataloger er reklamer i
markedsføringslovens forstand, og at borgere med Nej tak-mærker
derfor selv bør bede om at få tryksagerne tilsendt.

Forbrugerrådet lægger ikke skjul på det uhensigtsmæssige i, at
den først indgåede aftale nu er blevet ændret. Alligevel har
rådet valgt ikke at modsætte sig en svækket udgave af de nye
klistermærker.

»Vi kan stadig stå inde for aftalen. I sidste ende handler det
om, hvorvidt aftenskolekataloger og telefonbøger skal anses for
reklame eller ej. Men på trods af denne ændring kan forbrugerne
stadigvæk selv vælge, om de vil have de tunge telefonbøger ind
ad døren eller ej«, siger Mette Boye, afdelingschef i
Forbrugerrådet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik