- Vi er overraskede over antallet af henvendelser, siger Søren Englund fra Movia.

Movia knokler for at refundere klippekort

Movia har modtaget breve fra over 51.000 borgere, der ønsker at få deres klippekort refunderet.

Medarbejdernes i Movia har i de seneste måneder haft ganske travlt.

Siden 1. juli er trafikselskabet nemlig blevet bestormet af borgere, der vil have refunderet deres klippekort til hovedstadsområdet. Godt 51.000 henvendelser er det indtil videre blevet til, oplyser trafikselskabet.

Omfanget af henvendelserne er kommet bag på Movia.

- Klippekortet blev taget ud af salg allerede 8. februar i år - fem måneder inden, det blev muligt at få refunderet klippekortene. Så vi er lidt overraskede over mængden af klippekort, som har gemt sig i skuffer og tasker, siger centerchef Søren Englund fra Movia i en pressemeddelelse.

Han oplyser, at Movia på nuværende tidspunkt har ekspederet omkring 71 procent af de mange henvendelser fra kunderne.

- Vi har indtil nu udbetalt godt 20 millioner kroner i refusion, heraf 1,7 millioner kroner til porto, oplyser Søren Englund og tilføjer:

- Interessen for at få refunderet klippekort har været meget stor. Det har desværre givet en længere ekspeditionstid, end vi først havde håbet på, selvom vi har indkaldt ekstra mandskab til den store opgave.

Movia har i øjeblikket en gennemsnitlig ekspeditionstid på 5-6 uger. Målet er maksimalt 4 uger.

Trafikselskabet har en bøn til kunder, der vil have refunderet deres klippekort. Kunderne bedes indsende klippekortene med anbefalet brev sammen med et refusionsskema, som findes på klippekort.dk.

At klippekort og refusionsskemaer skal sendes anbefalet skyldes, at borgerne skal kunne have tillid til, at klippekortene rent faktisk kommer frem til Movia, oplyser trafikselskabet.

Movia modtager i øjeblikket omkring 375 breve om dagen. Da der var mest travlt, modtog trafikselskabet 1.800 breve om dagen.

Når det ikke er muligt at få refunderet klippekort der, hvor man har købt dem, skyldes det hensynet til salgsstedernes sikkerhed, oplyser Movia.

Movia har fået opgaven med at håndtere refundering af klippekort på vegne af DSB, Metro og Movia.