Movia i modvind: Kritiseres for at svigte ældre borgere

Rute-og køreplanerne af papir ved busstoppestederne er blevet fjernet, og det har nu fået både borgere og Ældre Sagen op af stolene.

I december måned fjernede Movia de fysiske rute- og køreplaner på omkring 450 busruter. Foto: Anders Nordahl / TV 2 Lorry

'Ikke-digitale borgere har ikke længere plads i den kollektive trafik.'

Sådan lød overskriften på det brev Ældre Sagen onsdag sendte til Trafikselskabet Movia.

Nu skal man nemlig være en haj til mobilen for at få adgang til information om bussens rute eller afgangstidspunkt, hvis der ikke er en skærm ved busstoppestedet. Og det er under al kritik, mener mange borgere og Ældre Sagen, som nu har sendt et brev til busselskabet.

- Movias beslutning er meget kritisabel, fordi man afskærer en stor gruppe. Mange ældre ejer jo ikke en smartphone eller bare en mobil helt generelt. Mange af dem kan ikke tjekke rejseplanen eller sms’e. Det er et helt andet teknologisk mindset, ældre har. Derfor får vi mange henvendelser fra ældre, som er utrygge og dybt bekymrede over situationen, siger seniorkonsulent i Ældre Sagen, Rikke Hamfeldt.

01:57

For ældresagen får et hav af henvendelser fra ældre, der ikke kan orientere sig i stoppesteder efter Movia har valgt at nedtage de gamle køreplans-skilte.

Luk video

Bare fordi befolkningen er blevet glade for Google Maps, så fjerner vi jo heller ikke alle vejskiltene

Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen

Mange facebookbrugere har også reageret på de manglende rute- og køreplaner, særligt på facebooksiden ”DOT – Din Offentlige Transport”, hvor folk også sympatiserer med samfundets ældre.

- Det her er satme fejt over for ældre og folk, der af den ene eller anden grund ikke kan læse sådan en smøre... Først fjerner i de trykte køreplaner og nu køreplanerne ved stoppestederne.... Hvil i fred, kære overblik... D.O.T. ikke for alle.., skriver facebookbrugeren Malene Schou i et opslag.

I december måned fjernede Movia de fysiske rute- og køreplaner på omkring 450 busruter, der tilsammen kører til omtrent 14.000 busstoppesteder.

Hvert år koster de fysiske planer trafikselskabet halvanden million kroner.

Formålet er, at kundene skal have mere pålidelige liveopdaterede meldinger om busserne frem for at kigge på papirkøreplaner, der ikke altid holder stik.

Analoge eller digitale løsninger?

Ved omkring 2.000 ud af de 14.000 busstoppesteder er der skærme med nedtælling til bussernes ankomst til busstoppestedet.

Ved omkring 12.000 busstoppesteder er der altså ingen skærme, og nu hvor de gamle papirplaner er væk, kan man mange steder kigge langt efter businformationerne.

HVORFOR skal det være en statshemmelighed hvornår min bus kører?

Mikkel Friis Hansen

Det fremhæver også facebookbruger Mikkel Friis Hansen på DOTs facebookside.

- HVORFOR skal det være en statshemmelighed hvornår min bus kører?, skriver Mikkel Friis Hansen i sit opslag med et tilhørende billede af et busstoppested uden køreplan.

Rikke Hamfeldt og Ældre Sagen er klar over, at digitaliseringen er uundgåelig og også ønskværdig, men det er ifølge dem ikke i orden allerede nu at fjerne den analoge del fuldstændigt.

- Vi har borgere, der nok aldrig bliver digitale, og derfor er tiden ikke moden til kun digitale løsninger. Bare fordi befolkningen er blevet glade for Google Maps, så fjerner vi jo heller ikke alle vejskiltene, siger Rikke Hamfeldt.

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til Movia for at forholde dem kritikken, men de har ikke haft mulighed for at stille op til interview.

I stedet har de sendt et skriftligt svar. Heri kommenterer Movias kommunikationsdirektør Camilla Struckmann på, hvorvidt borgerne er klar til gå væk fra det analoge.

- Det er en vurderingssag, hvornår tiden er moden til at blive mere digital i den service, man som offentlig virksomhed giver. I Movia mener vi, at tiden var moden nu, fordi et meget stort flertal har angivet ikke at bruge den trykte information, skriver kommunikationsdirektøren.

210.000 danskere over 65 år har aldrig været på internettet, og mange af dem bruger ifølge Ældre Sagens Rikke Hamfeldt mobiltelefonen som en fastnettelefon uden ledning, hvor den hverken bruges til at sms’e eller kommer med ud af døren, når hjemmet forlades.

70 procent bruger ikke de fysiske planer

I Movias svar til TV 2 Lorry lyder det, at beslutningen er baseret på en undersøgelse, der viser, at 70 procent af borgerne sjældent eller aldrig kigger på den fysiske rute-og køreplan, der hænger ved busstoppestederne.

Det er en kæmpe serviceforringelse

Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen

Men det tal mener Ældre Sagen slet ikke er højt nok.

I deres brev skriver de: ”Hvornår er et mindretal så lille, at man ikke længere skal tage hensyn til dem i den kollektive trafik?”

Rikke Hamfeldt uddyber:

- Den her beslutning går stadig ud over rigtig mange af deres kunder. Selv mange af de borgere, som godt kan bruge Rejseplanen, synes, at det er en kæmpe serviceforringelse, siger hun.

TV 2 Lorry har blandt andet spurgt Movia ind til, hvorvidt Movia selv mener, at de leverer en lige så god service til kunder uden smartphones og internet, som kunder, der bruger de digitale platforme.

- Ja, det synes vi. I respekt for ikke digitale kunder er der mulighed for at ringe til DOTs kundecenter og tale med en medarbejder og få oplyst bustiderne og få tilsendt de køreplaner, man har brug for. Så der er stadig mulighed for at få trykt information, hvis man foretrækker det. Man kan også selv printe køreplanerne ud hele døgnet fra DOTs hjemmeside, lyder det fra Movias kommunikationsdirektør

Movia håndterer over 215 millioner rejser om året. Ifølge undersøgelsen er det altså stadig omkring 65 millioner rejsende om året, der benytter de fysiske rute-og køreplaner.

Vi er bange for, at mange ældre mister modet til at bruge offentlig transport

Rikke Hamfeldt, seniorkonsulent i Ældre Sagen

En masse medfølgende udfordringer

Selv de borgere, som er rutinerede nok til at sende sms’er, har udfordringer ved det nye system. Det er nemlig svært for mange ældre at læse den kode på bustavlen, som man skal skrive i sms’en.

- For svagtseende er det et stort problem, at de ikke kan læse koden, de skal taste. Hvis det er mørkt eller har regnet, bliver det kun endnu sværere, og så er man lige vidt, siger Rikke Hamfeldt.

Et andet problem er Movias telefon, man som kunde kan ringe til, for at få oplysninger om afgange. Man skal nemlig taste sig igennem flere muligheder, og det opleves besværligt.

Facebookbrugeren Andreas Ulnits Fabild fremhæver også, at manglende læ ved busstoppestederne nu bliver et endnu større problem.

Hvis de ældre har begrænsede muligheder for at orientere sig om afgangstider, skal de ifølge ham som minimum kunne stå i læ fra regnen, mens de venter.

Ældresagen har også fået henvendelser fra ældre, der er kommet til at tage bussen i den forkerte retning, fordi de ikke kan se busrutens stop ved busstoppestedet.

- Det kan nu være svært at finde ud af, på hvilken side af vejen man skal stå. Derfor er nogle kommet til at tage den forkerte bus. De ældre bliver endnu mere sårbare i sådan en her situation, og vi er bange for, at mange ældre mister modet til at bruge offentlig transport, fordi det simpelthen er for svært og uoverskueligt, siger seniorkonsulenten i Ældre Sagen Rikke Hamfeldt.

- Den kollektive trafik er en stor nødvendighed for mobilitet. Mobilitet har betydning for en lang række forhold blandt andet ensomhed. Så hvis ældres mobilitet begrænses, som følge af den her beslutning, så er vi bange for, at livskvaliteten også falder, tilføjer hun.

Hvor kan man se rute-og køreplanerne?

Der er stadig en række måder man kan få information om busruter og afgange på:

  • Infoskærme ved busstoppestederne
  • Applikationer til smartphones som ”Rejseplanen”
  • Hjemmesider som dinoffentligetransport.dk og rejseplanen.dk
  • Sms 1250service
  • DOTs kundecenter på 70 15 70 00
  • Bestilling af fysiske rejseplaner via DOTs kundecenter på 70 15 70 00
  • Download og/eller print af rejseplaner via dinoffentligetransport.dk
Se mere


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik