00:37

Smart: Vadefugle skal boltre sig i motorvejs-vand

Fremover vil vadefugle på Kalvebod Fælled få gavn af overskudsvand fra Øresundsmotorvejen

Øresundsmotorvejen ligger så lavt, at den hele tiden skal drænes for vand.

Men nu har Naturstyrelsen i samarbejde med Sund og Bælt fundet en løsning, der både gavner trafikken og naturen: En ny vandpumpe ved Kalvebod Fælled, der både sikrer en tør motorvej og vand til de fugle, der yngler på fælleden.

Læs også Frank cyklede på alle Amagers veje: Nu venter Storkøbenhavn

Og det er en løsning, der glæder Naturstyrelsens skovfoged, Sven Norup:

- Vi mangler vand på strandengene i fuglenes ynglesæson. Typisk regner det for lidt i foråret, og engene tørrer ud. Nu får vi her adgang til en masse rent vand, der er til glæde for alle fuglene på strandengene, siger han.

Fra havn til natur

Hidtil er vandet blevet ført direkte ud i Københavns Havn, men med den nye pumpe føres det overskydende vand på motorvejen i stedet ud til strandengene på fælleden, hvor det skal danne levevilkår for vadefuglenes nyklækkede unger. 

00:13 Luk video

- Motorvejen ligger gravet ned i terrænet, altså under grundvandet, så tidligere har man pumpet rent grundvand direkte ud i Københavns Havn. I stedet for det har vi nu lavet en aftale med Sund og Bælt om, at de pumper vandet ud her på naturområdet til glæde for den natur og de mennesker, der nyder naturen herude, siger Sven Norup.

Læs også Amager Fælleds Venner hyldes med pris: "For en utrættelig kamp"

Flere fugle

Vadefuglenes unger er afhængige af mudderflader og vandpytter, hvor de kan finde føde. Derfor falder overskudsvandet på et tørt sted for de ynglende fugle, for i flere år har vadefuglenes ynglested på fælleden været presset af regnfattige forår.

I stedet for det, har vi lavet en aftale med Sund og Bælt om, at de pumper vandet ud her på naturområdet til glæde for den natur, og de mennesker, der nyder naturen herude.

Sven Norup, Skovfoged, Naturstyrelsen.

Derfor forventer skovfogeden også, at der vil komme mange flere fugle til området.

Projektet er et samarbejde mellem Naturstyrelsen og Sund og Bælt, der står for Øresundsforbindelsen.

Området er ellers en omfattet af fredet og beskyttet natur, og derfor har både Fredningsnævnet, København og Tårnby Kommune givet dispensation til arbejdet.