Borgere og politikere står i lidt af et dilemma, når det gælder trafikken på Vestegnen.
Det går på:
Eller skal man tvinge dem til at slippe speederen en smule, så beboerne langs vejene til gengæld kan få bedre nattesøvn?
Det er ét af spørgsmålene i forbindelse med Vejdirektoratets oplæg til en ny støjhandlingsplan.
En plan, som bliver kaldt skandaløs af en række utilfredse kommuner på Vestegnen: Vallensbæk, Ishøj, Albertslund, Hvidovre, Brøndby og Rødovre.
Rødovre: "Sænk farten og giv os nattero"
Det betyder jo, at vi mange gange både dag og nat er nødt at lukke døre og vinduer.
Julie Vang-Iversen i Rødovre er én af dem, der har motorvejen som lydtapet i hjemmet døgnet rundt.
- Det betyder jo, at vi mange gange både dag og nat er nødt at lukke døre og vinduer, fortæller hun til TV 2 Lorry.
Der er ingen penge i statens støjpulje. Men støjen kan sænkes ganske gratis, påpeger formanden for Teknik- og Miljøudvalget i Rødovre, Jan Kongebro (S):
Det kan synes af lidt, men det har stor betydning for os, der er støjplagede herude.
- Man kan sænke farten på motorvejen. Det giver nogle decibel i forskel.
Nærmere bestemt vil en sænkelse af hastigheden fra 110 til 80 kilometer i timen om aftenen og natten betyde, at støjen reduceres med 3 decibel.
- Det kan synes af lidt, men det har stor betydning for os, der er støjplagede herude, mener Jan Kongebro.
De seks Vestegnskommuner, der kritiserer støjplanen i deres høringssvar, undrer sig over, at Vejdirektoratet kun kort nævner den gratis fartnedsættelse som en løsning. Og i stedet anbefaler de dyre løsninger: Støjværn og støjvolde. Det er ikke første gang, at borgmestrene har råbt op omkring støjen.
Vejdirektoratet: Der er væsentlige negative effekter
Vejdirektoratet mener dog, at de 3 decibel kun lige er "hørbart" - altså for lidt. Fartreduktion giver desuden nogle andre problemer, lyder det:
- Det vil have nogle væsentlige samfundsøkonomiske negative effekter, fordi rejsehastigheden for trafikanterne bliver nedsat, siger Jakob Fryd, der er støjekspert i Vejdirektoratet.
På Christiansborg skal valget altså tages mellem hurtigere og billigere person- og varetransport eller at sænke støjen i borgernes hjem.
Rødovre har en stående invitation til politikerne om at komme og høre støjen. Endnu har ingen taget i mod den, og afslaget har handlet om, at der lige nu ikke er flere penge til støjreduktion.