Morgenstøj fra tog skal dæmpes

Miljøpåbud på vej til Lokalbanerne fra både Helsingør og Hillerød Kommuner. Lokalbanen mener, det er urealistisk at kunne opfylde strammeste støjkrav i morgentimerne, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Ved Grønnehave station i Helsingør
starter tre togsæt hver morgen fra klokken halv fem motorerne op
for at trille ud til de tidligere pendlere. Og ved Hillerød
Station skal hele 11 tog begynde dagens kørsel før klokken syv.

Begge steder overskrider morgenstøjen fra togene, der skal køre
i tomgang i 20-30 minutter for at oparbejde lufttryk til
bremserne, langt fra Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier på
40 decibel (db).

Det har ført til naboklager både i Hillerød og
Helsingør, og nu er der påbud på vej til Lokalbanerne om at gøre
noget ved sagen fra begge kommuner.I Hillerød kan det komme til
at koste et millionbeløb at sænke støjen fra togene
betragteligt. Men alligevel vil det være fuldstændig urealistisk
at nå ned på under 40 db, siger Kvalitets- og miljøchef Kurt
Lauridsen, Lokalbanerne A/S.

- Hvis man fastholder kravet om, at
vi skal ned på 40 db, så kan vi ikke begynde dagens kørsel før
klokken halvotte, siger Kurt Lauridsen med henvisning til, at de
skrappeste støjkrav gælder til klokken 7 morgen.For at overholde
jernbanelovgivningen skal hvert togsæt bremse-teste hver dag,
før det sættes i drift.

I dag er det nødvendigt for togene at
køre i tomgang 20-30 minutter hver morgen for at få nok tryk på
bremserne. - Vi arbejder på et svar til Hillerød Kommune. Det
indeholder en løsning, hvor togene forsynes med trykluft fra et
fast anlæg. På den måde kan hvert tog nøjes med to-tre minutters
tomgangskørsel, før det sættes i drift.

Det vil koste omkring en
million kroner i anlægsudgift og 100-200.000 kroner årligt i
driftsomkostninger, oplyser Kurt Lauridsen.