Foto: Sean Bodin

Modemogul misbruger Storkespringvandet

Designeren Marc Jacobs har indtaget Storkespringvandet i København som reklamesøjle. Reklamen er dog ulovlig, lyder det fra Købehavns Kommune.

Præcis hvornår folkene bag den amerikanske modedesigner Marc Jacob har plastret det gamle Storkespringvand til med den ellers nydelig reklameudsmykning, vides ikke. Men mandag formiddag blev Københavns Kommune i hvert fald orienteret.

- Vi fik en melding om reklamerne mandag formiddag. Herefter tog vi kontakt med bureauet bag kampagnen og bad dem fjerne de ulovligt opsatte reklamer. Da det ikke skete valgte vi selv at pille reklamerne ned mandag eftermiddag, siger bylivschef i Teknik og Miljøforvaltningen Jesper Sejerø Hansen til TV 2 Lorry.

Det er virksomheden Citrus Media, der står bag opsætningen af reklamerne.

- Der var ikke søgt om tilladelse til at bruge Storkespringvandet som reklamesøjle, og vi ville ikke have givet tilladelse til en sådan kommerciel udnyttelse af springvandet, fortæller bylivschef Jesper Sejerø Hansen til TV 2 Lorry.

- Det er ikke acceptabelt, når virksomheder skænder byens seværdigheder og monumenter med reklamer. Nogle reklamebureauer mener desværre, at det er bedre at søge om tilgivelse end tilladelse. Det går selvfølgelig ikke."

Juristerne i Købehavns Kommune er nu ved at undersøge, om sagen skal politianmeldes og hvorvidt det er muligt at sende regningen for oprydningen videre.

TV 2 Lorry har været i kontakt med Eilif Rosenkilde, Salgs og marketingdirektør hos Citrus Media, der fortæller, at de normalt altid søger om tilladelse hos Københavns Kommune.

- Vi søger, når vi mener at det er nødvendigt, men reklamen skulle kun være der i meget kort tid, så vi syntes ikke, at det var påkrævet.

- Københavns Kommune er altid velkommen til at rette henvendelse, siger Eilif Rosenkilde.

Hvilket kommunen altså også har gjort, men ifølge marketingschefen kom kommunens folk Citrus Media i forkøbt. Virksomheden havde ellers få frist til at fjernes den blomstrende reklame inden mandag aften.