Minister ville hjælpe flystøjsramte - nu får han kritik fra juraprofessor

Erhvervsministeren forsøgte at lave udskældte støjzoner omkring Roskilde Lufthavn om - men møder nu kritik fra flere sider.

Foto: TV 2 Lorry og Liselotte Sabroe - Ritzau Scanpix

80 ændringer skal forvandle Lorryland, fortalte vi i slutningen af januar måned, hvor regeringen fremlagde et stort hovedstadsudspil. 

Nu er én de større ændringer foreløbigt røget i svinget.

Der bliver nemlig alligevel ikke ændret på de støjzoner omkring Roskilde Lufthavn, som ellers forhindrer byggeri mange steder. 

Læs også Plejecenter bremset af flylarm – men naboer hører intet

Efter ændringen blev sendt i høring, væltede det nemlig ind med over 200 kritiske høringssvar - og det fik erhvervsministeren til at trække i land:

- Fordi jeg ikke ønsker at gøre noget mod et lokalområde, som lokalområdet betragter som noget, der næsten vil smadre lokalområdet - selvom det absolut ikke ville være tilfældet, siger Rasmus Jarlov, Konservative, til TV 2 Lorry. 

En del beboere ser dog anderledes på sagen - og de får opbakning fra en juraprofessor, som mener, at de nye støjzoner rammer helt ved siden af skiven. 

60.000 store fly på vej?

Det, der var lagt op til, var en ændring i Fingerplanen, som fastsætter de overordnede rammer for hovedstadsområdet.

Nærmere bestemt skulle der ske en opdatering af støjzonerne omkring Roskilde Lufthavn.

Selvom de nye støjzoner sammenlagt er blevet mindre, har kritikere har dog undret sig over, at det bygger på en række scenarier med både længere flybaner, flere afgange og flere større fly, end der er i luften i dag:

De nye støjzoner

  • Både det nye og gamle støjkonsekvensområde bygger på, at der i alt kan være op til 200.000 flyvninger, selvom der reelt kun har været 70-80.000 om året.
  • I ét af scenerierne er der 60.000 rute- og charter- og fragtflyvninger. I dag har lufthavnen kun en miljøgodkendelse op til 2.662 af de store fly. 

Til TV 2 Lorry giver erhvervsministeren dog udtryk for, at det ikke er et realistisk scenarie, og at den nye Fingerplan på ingen måde er en tilladelse til flere fly:

- Der er ingen udsigt til, at der nogensinde skulle komme så mange fly nede i Roskilde Lufthavn.

Men er det tilfældet, så er der et problem, påpeger juraprofessor ved Københavns Universitet, Peter Pagh. 

Så mener jeg, at man har misforstået Fingerplanens retsvirkning og meningen med en Fingerplan.

Peter Pagh, professor i jura, Københavns Universitet

Professor: Man har misforstået meningen 

Uanset om der kommer flere fly og mere larm eller ej, så er det nemlig ikke uden konsekvenser at bo i en støjzone - det forhindrer nemlig byggeri. Det har blandt andre Mads Nielsen fået at føle, da han fik afslag på sin drøm om at lave sin gård om til et bofællesskab.

Og hvis ikke visionen er at udvikle Roskilde Lufthavn, så giver det store støjkonsekvensområde simpelthen ikke mening, mener Peter Pagh: 

- Hvis man ikke ønsker det, så er støjzonen jo bare en begrænsning, at det kunne godt være, vi måske en dag kunne få lyst til. Og det er ikke meningen med Fingerplanen, hvad man måske en dag godt kunne tænke sig at få lyst til, siger han til TV 2 Lorry.

- Så mener jeg, at man har misforstået Fingerplanens retsvirkning og meningen med en Fingerplan.

  Foto: Sofie Gauger - TV 2 Lorry

Minister: Har forsøgt at imødekomme ønsker

Erhvervsminister Rasmus Jarlov forklarer, at de nye støjzoner bygger på de inputs, som han har fået fra kommunerne.

Hvorfor har du ikke taget udgangspunkt i, hvad der er det realistiske scenarie?  

- Det kunne man da også godt have gjort. Vi har bare vurderet, at den ændring af støjzonen, som vi har lagt op til, som så bygger på et scenarie, der er meget over det niveau, vi har i dag, var nok til, at vi kunne imødekomme de ønsker, der var i lokalområdet for at udbygge. Det er jo en kraftig indsnævring af støjzonen, understreger han.

Det er endnu uvist, hvad der nu kommer til at ske med ændringen af støjzonerne. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik