Foto: TV2/ Lorry

Minister jagter penge til afkørsel 32 Køge

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er på jagt efter penge til motorvejsafkørsel 32 Køge og den tilhørende flytning af Lyngvejsbroen over motorvejen ved Køge.

Ministeren ser nemlig også fordele i at få lavet den fremtidssikrede løsning i afkørsel 32 Køge ved at få bygget en ny bro til Lyngvej henover motorvejen samtidig med, at jernbanebyggeriet til Køge kommer buldrende gennem den nuværende afkørsel 32, så begge projekter kan stå færdige i 2016.

- Der vil være gevinster ved at anlægge en ny motorvejsbro og afkørselsramper ved afkørsel 32 i forbindelse med anlæg af jernbanen København-Ringsted, siger Henrik Dam Kristensen til DAGBLADET Køge.

Bevillingen til afkørsel 32 og en ny motorvejsbro faldt ud af Vejdirektoratets budgetter, da udvidelsen af motorvejen fra Solrød til sammenfletningen ved Køge blev udskudt af partierne bag trafikaftalen.

Uoverskuelige konsekvenser uden afkørslen

Både erhvervsliv og politikere i Køge har peget på de helt uoverskuelige konsekvenser for trafikken ind til Køge, til Skandinavisk Transport Center (STC) og Køge Handelsskole, hvis biler og lastbiler i en årrække skal køre i midlertidige løsninger og omkørsler omkring den nuværende og forældede Lyngvejsbro.

- En fremrykning af udgifterne til afkørsel 32 og motorvejsbroen er bestemt en mulighed, siger Henrik Dam Kristensen, der nu afventer resultatet af licitationen på de største dele af motorvejsudvidelsen fra Greve til Solrød, den såkaldte 1. etape for at se, om der her kan findes penge til afkørsel 32 Køge.