Foto: TV2/Lorry

Minister gør elge til syndebukke

Man skal ikke skyde skylden for de mange kystbane-forsinkelser på påkørsel af svenske elge, lyder det fra Helsingørs borgmester

Transportminister Magnus Heunicke (S) sagde i går i et samråd med

Folketingets Transportudvalg, at man først kan skille kystbanen helt fra trafikken i Sverige fra 2020 og årene derefter.

Netop kombinationen af nærbane på dansk jord og fjernbane i Sverige giver ifølge ministeren problemer med rettidigheden på kystbanen. Men så længe vil kystbanens borgmestre ikke vente på forbedringer til deres pendlende borgere, skriver Frederiksborg Amts Avis.

- 2020 er al for lang tid at vente, lyder det fra Fredensborg-borgmester

Thomas Lykke Pedersen (S), der mener kystbanen bør være ekstra i fokus, når forhandlingerne med DSB om en ny kørselskontrakt skal indledes næste år.

- Ikke fordi vi skal have særbehandling. Men kystbanen er den strækning i Danmark, der har de fleste rejsende. Det kræver ekstra fokus, siger han.

Heller ikke Helsingør-borgmester Benedikte Kiær (K) er tilfreds med ministersvarene fra gårsdagens samråd.

Man skal ikke skyde skylden for de mange kystbane-forsinkelser på påkørsel af svenske elge. Man skal ikke tro, at pendlernes problemer på kystbanen kun kan løses ved at skille kystbanen fra trafikken til Sverige.

Der er mange andre udfordringer såsom aflysning af tog på grund af manglende personale eller materiel og for få vogne på togene, så folk må stå som sild i tønde. Vi kan ikke vente til 2020, og derfor må der klare krav ind i den kommende kontrakt med DSB, siger hun.

Rudersdal-borgmester Jens Ive (V) beklager, at transportministeren fremover vil lade kystbanen indgå i DSB's kontrakt med staten - i stedet for at udlicitere strækningen.

- Kald det DSBFirst, DSB Øresund eller noget tredje. Det smager alt sammen af DSB, og det er helt uforståeligt, at man ikke kan få det til at fungere. Det er visionsløst, at man nu har levet med en kystbane i syv til otte år, som ikke har fungeret, og nu skal der gå samme antal år, før der for alvor kommer forbedringer.

Kendsgerningen er, at kystbanen taber kunder hver dag, og at vi samtidig skal leve med en Helsingør-motorvej under ombygning, som ikke kan klare presset. Så må man specielt som transportminister se, at der bør ske noget og hurtigt, siger han.