Minister fik 14.000 underskrifter - men griber ikke ind mod broafgift

Transportministeren afviser at gribe ind i sagen om brugerbetaling på den kommende Kronprinsesse Marys Bro.

Fredag havde en gruppe borgere fra Frederikssund foretræde for transportministeren.

Borgergruppen er imod den planlagte brugerbetaling på den kommende Kronprinsesse Marys Bro, og de var kommet for at overtale ministeren til at være på deres side.

Jeg har et håb om, at vi kan få sået en spire, der gør, at de måske vil genoverveje beslutningen.

Lars Brinch, del af borgergruppen mod brugerbetaling på Kronprinsesse Marys Bro

Med sig havde de 13.750 underskrifter fra utilfredse frederiksundborgere og flere udregninger på, hvor dyrt det kan blive for både en almindelig familie og en lille erhvervsvirksomhed at betale for at krydse broen.

Men på trods af det grundige forarbejde, måtte blandt andre Lars Brinch fra borgergruppen gå slukøret hjem. 

Læs også Borgere raser mod broafgift: Koster os 17.000 kroner om året

- Han lyttede, men han var klar i mælet. Men der var blevet truffet en beslutning med det lokale byråd, og den holdt han fast ved, siger Lars Brinch. 

Transportminister, Ole Birk Olesen bekræftede afvisningen overfor TV 2 Lorry i et skriftligt svar: 

FAKTA OM KRONPRINSESSE MARYS BRO

  • Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang 4-sporet motortrafikvej.
  •  Knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage. 
  • Kronprinsesse Marys Bro bliver Danmarks 8. længste bro. 
  • Byggeriet startede i marts 2017 og afsluttes i 2019.
  • Det vil koste knapt to milliarder kroner. 
  • Broen skal primært finansieres af brugerbetaling.

"Det er vigtigt at huske på, at statskassen biddrager med ca. en tredjedel af finansieringen, og at brugerbetalingen på broforbindelsen baserer sig på en aftale med Frederikssund Kommune og er vedtaget af et bredt flertal i Folketinget med anlægsloven i 2014", skriver han.

Han havde ikke selv mulighed for at stille op til interview i dag.

En dyr omgang

Lars Brinch fra Hornsherred var én af de borgere, der måtte køre slukøret hjem fra mødet med ministeren. TV 2 Lorry fulgte ham inden mødet, hvor sommerfuglene flagrede i hans mave.

- Det er jo en vigtig sag for mange. Jeg har et håb om, at vi kan få sået en spire, der gør, at de måske vil genoverveje beslutningen, sagde han inden mødet.

Det er ikke endeligt fastlagt, hvad taksterne for at Kronprinsesse Marys Bro skal være, men i anlægsloven er der lagt op til en betaling på 14 kroner for personbiler og 41 kroner for lastbiller og busser.

Læs også Nyt fakkeltog mod betalingsbro: Underskrifter gives til minister

Ifølge Lars Brinchs egne beregninger vil det koste hans familie omkring 17.000 kroner årligt i bropenge.

Her skal broen ligge.

Et lokalt tømrer- og snedkerfirma, Bredahl Kristensen ApS, har også regnet på sagerne, og med to lastbiler, en ladvogn og 17 personbiler kan den årlige udgift lande på 253.000 kroner, eksklusiv moms. Det viser udregningerne, som TV 2 Lorry er i besiddelse af.

En samlet gevinst

De beregninger, som Lars Brinch stod bag, blev overrakt til ministeren.

- Ministeren sagde, at vi jo bare kunne bruge den gamle bro. Og så spurgte jeg ham, og han mente, at alle familier skulle køre op og bruge den gamle bro, for så kommer der jo ikke trafik på den gamle bro. Der svarede han kort og kontakt, at der var tiltro til trafikken og indtjeningen på den nye bro, siger Lars Brinch.

Ole Birk Olesen fortæller i et skriftligt svar til TV 2 Lorry, at han mener, at brugerne af broen samlet set bliver beriget af den: 

Læs også Kom helt tæt på byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro

​- Statskassen har ikke penge til alle de gode og samfundsøkonomisk fornuftige vejprojekter, der er undersøgt rundt omkring i landet. Derfor er brugerfinansiering en mulighed på nye projekter som Kronprinsesse Marys Bro, når de bilister, der vælger at køre den vej, samlet set får en gevinst, fordi de sparer tid frem for at holde i lange køer på den eksisterende bro, skriver han til TV 2 Lorry efter mødet.

Han pointerer desuden, at uden brugerbetaling kunne projektet ikke være blevet besluttet inden 2020. Nu vil broen stå klar i slut 2019.

Kampen er ikke slut

Selvom ministeren altså ikke kom borgergruppen til undsætning, er det ikke slut for Lars Brinch og de andre utilfredse frederiksundborgere.

- Vi opgiver ikke, vi kæmper videre. Kampen er ikke slut, siger han.

Jeg må have fat i kommunalbestyrelsen, hvor de fleste i valgperioden sagde nej til brugerbetaling på broen. Jeg må gå tilbage og se, om det er passer.

Susanne Bartholin, talsmand for borgergruppen mod brugerbetaling på Krinprinsesse Marys Bro

Susanne Bartholin er talsmand for de utilfredse borgere, og hun er nu klar til at gå tilbage til kommunalbestyrelsen i Frederikssund, nu hvor ministeren har afvist dem.

- Han sagde på et tidspunkt, om det ikke var kommunalbestyrelsen i Frederikssund, der skulle havde de underskrifter. Og så må vi jo bare samle 14.000 underskrifter ind en gang til, hvis det er det, det kræver, siger hun.

Næste skridt er at få kommunalbestyrelsen til at holde det, de lovede i valgperioden.

- Jeg må have fat i kommunalbestyrelsen, hvor de fleste i valgperioden sagde nej til brugerbetaling på broen. Jeg må gå tilbage og se, om det er passer, siger hun.

Her kan du komme med en tur bag om arbejdet med den kommende Kronprinsesse Marys Bro:

04:21

Reportage fra arbejdet med den nye fjordforbindelse ved Frederikssund

Luk video