Mini-Manhattan kan finansiere en tunnel

Det planlagte mini-Manhattan i Københavns Nordhavn med højhuse, butikker, grønne områder samt kreative miljøer i ombyggede siloer og pakhuse kommer måske til skyde op over alt i hele det eksisterende nordhavnsområde og ikke kun i det inderste område nærmest Østerbro, skriver Berlingske Tidende.

Københavns Kommune, Transportministeriet og det statslige udviklingsselskab
By og Havn har i al hemmelighed arbejdet med planer om at flytte
den eksisterende erhvervshavn til en ny, kunstig halvø, som skal
opføres ved hjælp af overskudsjord fra byggeriet af Metro
Cityringen, den kommende Nordhavnsvej og andre større
anlægsbyggerier. Dermed frigøres et ekstra kæmpeareal i
Nordhavnen, som kan byudvikles og skaffe milliarder af kroner
til f.eks. en havnetunnel, der kan lede den gennemkørende trafik
fra Lyngbymotorvejen til Amagermotorvejen uden om Kongens Nytorv
og det indre København, oplyser Venstres trafikordfører Kristian
Pihl Lorentzen. »Vores vision er at få skabt en helhedsplan for
en havnetunnel samt yderligere salg af jord, som kan finansiere
den. For jeg kan ikke love, at der er penge i statskassen til så
stort et projekt, da der er mange andre ting, som trænger sig
på. Jeg håber, at København hurtigt vil gå i dialog med os om
helhedsplanen, da en havnetunnel er mere visionær end forsøget
på at chikanere bilerne ud af vore alle sammens hovedstad,«
siger Kristian Pihl Lorentzen. Foreløbig har politikerne i
Københavns økonomiudvalg sagt god for, at der arbejdes videre
med landindvindigen. Hovedstaden vil nemlig i de kommende 10-12
år brænde inde med 15 mio. kubikmeter overskudsjord, heraf godt
seks mio. kubikmeter forurenet jord, som kan fyldes i Øresund.
Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) siger, at
den forurenede jord kan indkapsles, så der ikke sker skade på
Øresund. Han peger på, at der allerede uden problemer er
gennemført et pilotprojekt ved Prøvestenen. »Og så skal man ikke
glemme, at der skal gennemføres en grundig miljøundersøgelse,«
siger han. Socialdemokraternes ordfører på Rådhuset, Anne Vang,
der også sidder i bestyrelsen for By og Havn, siger, at partiet
er stor tilhænger af en havnetunnel samt muligheden for at
flytte erhvervshavnen væk fra Århusgade-kvarteret på Østerbro.
»Vi kommer til at stå med overskudsjord fra metroen, og det er
miljørigtigt at genanvende det i nærområdet, så vi ikke skal til
at køre det væk på lastbiler. Og når vi skal i gang med
byudviklingen af Nordhavnen, giver det nogle fantastiske
muligheder, fordi vi får et større areal, der ud over
byudvikling også kan anvendes til f.eks. en ny bystrand,« siger
Anne Vang. Klaus Bondam er også positiv over for, at ekstra
grundsalg i Nordhavn kan finansiere en havnetunnel. Men han
understreger, at hovedprioriteten er, at der først skaffes
kapital til, at den kommende forbindelsesvej fra
Lyngbymotorvejen til Nordhavn kan løbe i en boret tunnel. Den
konkrete byudvikling i Nordhavn bliver afgjort ved en
international arkitektkonkurrence, som udskrives i næste uge.