PostNord har droppet pakker om lørdagen. Og blandt andet de små kiosker har overtaget opgaven med at dele pakker ud til kunderne. Foto: Scanpix

"Mine pakker købt på nettet - dem henter jeg da i kiosken"

PostNord dropper pakker om lørdagen. I stedet overtager blandt andet de små kiosker opgaven med at dele pakker ud.

Kritikken hagler i øjeblikket ned over PostNord. 

Også her i vores område klager folk over, at det er for dyrt at sende et brev. Og de er utilfredse med, at de skal vente længe på at få deres post. Samtidig bliver det for hver dag sværere for kunderne, når de skal have fat i deres pakker.  

Men mens PostNord altså kæmper med kritikken, så er der andre, som stille og roligt er godt i gang med at overtage opgaven med at få pakkerne frem til kunderne. Det skriver Politiken.

Det er blandt andet de mindre lokale kiosker, som langsomt overtager den rolle, som PostDanmark hidtil har haft. Her kan kunderne nemlig nu hente deres pakker i hele butikkens åbningstid.

Det gælder også for den kiosk  i Valby - som  Ahmad Jehanzeb står i spidsen for. 

I løbet af en helt almindelig dag har han baglokalet fyldt med pakker, som folk har bestilt på nettet. Og som de nu henter hos ham, når de har tid. 

Hans kiosk ligger i et lille hvidt hus i et tæt befolket område i Valby. Her er der mange lejligheder og villaer. 

Det er nemt lige at smutte forbi og hente pakker i kiosken. Normalt henter jeg pakker efter arbejdstid.

Anna Katrine Skall Sørensen, Valby

Anna Katrine Skall Sørensen er en af dem, der bruger kiosken i Valby, som et sted, hvor hun kan hente sine pakker. 

- Det er nemt lige at smutte forbi og hente pakker i kiosken. Normalt henter jeg pakker efter arbejdstid, siger hun til Politiken. 

Læs også PostNord i krise: Nu bliver 1000 ansatte fyret

Mange pakker hver dag

Inde i kiosken i Valby er der pakker overalt. En stor pakke ovenpå frostboksen med is. Ved siden af disken er de halvstore pakker stablet på gulvet. Og i baglokalet er hylderne fyldt med mindre pakker.

Vi får vel mellem 60 og 80 pakker om dagen til kunder her i kvarteret.  

 Ahmad Jehanzeb, kioskejer i Valby 

- Vi får vel mellem 60 og 80 pakker om dagen  til kunder her i kvarteret, siger kioskejeren Ahmad Jehanzeb. Han har haft kiosken i otte år, og der er åbent fra 8.00 om morgenen til midnat. 

- De fleste kommer sidst på eftermiddagen og henter deres pakker, siger han til Politiken. 

Kiosken får pakker fra ialt tre pakkefirmaer - GLS, Bring og DAO.

Det er godt et halvt år siden, at Ahmad Jehanzeb begyndte med pakkerne. Og han får penge for hver pakke, som han håndterer.  

For PostNord  er der stadig et marked for pakker. Men problemet er, at der på det område er rigtig mange andre firmaer, som allerede har fået godt fat i kunderne. 

Og nogle af dem bruger altså i øjeblikket den lille kiosk i Valby.  ​ 

Læs også PostNord vil kun uddele breve én gang om ugen

Flere vil håndtere pakkerne

Distributionsfirmaet DAO er bare et af de firmaer, der i øjeblikket tager kampen op med PostNord. Målet er, at få fingre i nogle af de mange kunder, der blandt andet er i Hovedstadsområdet, og som køber varer på nettet. 

Vi leder hele tiden efter steder, hvor vi kan få vores pakker udleveret. 

Roland Eliasson, produktchef hos DAO 

- Vi leder hele tiden efter steder, hvor vi kan få vores pakker udleveret, siger produktchef Roland Eliasson fra DAO. 

PostNord har droppet at køre ud med pakker om lørdagen,  det er sket for at spare penge. Samtidig er konkurrenterne som for eksempel DAO hele tiden på jagt efter nye steder, hvor de kan udlevere pakker. Og altså blandt andet steder som kiosken i Valby.  

- Der er dem, som gerne vil hente deres pakker i en butik i nærheden af, hvor de bor. De har måske ikke lyst til at have en værdifuld pakke stående udenfor døren i opgangen eller på trappen ved hoveddøren til huset. 

Så der er masser af muligheder for, at baglokalet i kiosken i Valby fortsat kan fungere som et lille posthus. Der ligger centralt i kvarteret.