04:16

1 af 2

Metropassagerer står som sild i en tønde

Københavns Metro er hårdt ramt af trængsel. I myldretiden må passagerer ofte lade flere tog køre, før de kan komme med.

Der er kun lidt over et minut mellem hvert metrotog i Københavns Indre By i myldretiden. Alligevel er presset så stort, at passagerer ofte må lade to-tre tog køre, før de kan komme med. Samtidig er der tit så meget masen og skubben, at det kan være ubehageligt at tage metroen.

- Om morgenen, når jeg skal afsted med metroen, og om eftermiddagen, når jeg kommer hjem igen, så er det ofte næsten ikke til at være inde i metroen. Man får det rigtig varmt og kan faktisk godt få det en lille smule dårligt, siger Julie Porse, som tager toget dagligt.

Metroselskabet erkender, at der er et problem med trængsel i myldretiden. Ifølge selskabets egne fremskrivninger vil problemet bare blive ved med at vokse indtil Metrocityringen åbner i 2019.

Selskabet afviser dog, at den købehavnske metro er ved at drukne i sin egen succes.

- Vi er rigtig glade for, at flere og flere bruger os. På Nørreport metrostation kommer der fx 80.000 mennesker hver dag, og jeg er med på, at folk ind imellem oplever, at der er noget tæt. Men vi gør en række ting for at forbedre det i øjeblikket, siger Rebekka Auken Nymark, som er kundedirektør i Metroselskabet til TV 2 Lorry.

Flere af de kunder, TV 2 Lorry mødte i dag, siger, at de springer metroen helt over i myldretiden, fordi de ikke orker at skubbe og mase. Det gælder også Julie Porse.

- Jeg er begyndt at tage bussen i stedet for. I bussen er jeg ikke bange for at blive mast, siger hun til TV 2 Lorry.

Metroselskabet er godt klar over, at de tætte forhold måske afholder nogle fra at tage Metroen. Det kan for eksempel være et problem for folk, der ikke bryder sig om at stå tæt eller decideret lider af klaustrofobi.

- Vi sætter faktisk flere tog ind i driften lige nu. Folk vil komme til at opleve, at togene kommer oftere, og at der kommer mere plads i metroen. Det er en af de ting, vi gør lige nu, for at gøre det bedre, siger kundedirektør Rebekka Auken Nymark fra Metroselskabet til TV 2 Lorry.