Foto: TV2/Lorry

Metroens tunnelborer er i pengemangel

Det vides endnu ikke, om problemer hos et entreprenørfirma kan forsinke det store byggeri i hovedstaden.

Et af selskaberne på byggeriet af Cityringen i København er i så store økonomiske vanskeligheder, at konsortiet bag det enorme anlægsarbejde i værste fald skal finde et andet selskab til at stå for selve boringen af tunnelen.

Det skriver Berlingske.

Metroselskabet, der er bygherre på milliardprojektet, afviser at spekulere i, om problemerne hos den italienske underentreprenør Seli kan forsinke byggeriet.

Seli er et af tre selskaber i konsortiet CMT, der er hovedentreprenør på byggeriet.

Og eventuelle problemer hos CMT er ikke noget Metroselskabet blander sig i, fortæller vicedirektør Anne-Grethe Foss.

- Vi har en kontrakt med CMT, og hvis der er problemer i deres interne forhold, ved vi, at de hæfter solidarisk. Seli har en meget stor opgave, og hvis ikke Seli kan levere den, må konsortiet finde en anden leverandør, siger hun til Berlingske.

Den første af de i alt fire maskiner, som skal bore tunnelen under København, gik i gang med arbejdet i juni. Den anden maskine er ved at blive samlet, mens de sidste to specialdesignede kæmpemaskiner endnu ikke er leveret.

Ud over selve boringen står Seli også for leveringen af maskinerne.

Men selskabets økonomi er anstrengt.

Ifølge det seneste årsregnskab er Seli i pengemangel og har brug for ny kapital for at kunne fortsætte driften.

Myndighederne i Italien har endnu ikke registreret oplysninger om, at Seli er kommet fri af sin økonomiske klemme i form af frisk kapital.

En revisor fra et af de store revisionsselskaber herhjemme undrer sig over, at Metroselskabet ikke i højere grad interesserer sig for Selis vanskeligheder.

- Bygherren bør være bekendt med den økonomiske situation i og drøfte det med konsortiet, hvis der som her er bekymrende oplysninger, siger revisoren til Berlingske. Af klienthensyn ønsker revisoren ikke stå frem med navn.