Metroens tidsplan skrider

Dårlig planlægning har medført massiv forsinkelse på metrobyggeriet.

Det siger tre af hinanden uafhængige kilder, der alle har et indgående kendskab til forholdene omkring metrobyggeriet, til Politiken fredag.

»Det er alment kendt i hele organisationen, at projektet er to år forsinket. Hele 2018 var indlagt som en buffer i tidsplanen, men den buffer er væk.

Det er komplet urealistisk, at Metro Cityringen står færdig i 2018«, siger en kilde, der peger på, at hele ringen først er klar i 2020.

De tre, der alle har været ansat hos byggeriets hovedentreprenør, CMT, peger blandt andet på, at ledelsen alt for sent har reageret på, at det anvendte maskinel ikke har været bygget til at bore i den hårde københavnske undergrund.

Metroselskabets direktør holder i en kortfattet mail fast i, at tidsplanen holder: »Hvis vi ser bort fra den usikkerhed, der er med den nuværende behandling af klagerne i Natur- og Miljøklagenævnet, forventer vi stadig at åbne i december 2018«, siger Henrik Plougmann Olsen til Politiken.

Politiken har sammenlignet de oprindelige tidsplaner fra 2011 fra fire byggepladser med Metroselskabets nye opdaterede tidsplaner.

Materialet viser, at byggeriet er forsinket i op til et år - selv om der har været arbejdet i døgndrift.

Ved Nørrebroparken skulle tunnelboremaskinen have startet i oktober 2012. Et år senere er den stadig kun i en testfase.

Ved Marmorkirken har Metroselskabet oplyst, at en lokal forsinkelse vil slå igennem 1:1 i forhold til hele projektet.

Her bliver tunnelborearbejdet forsinket i otte måneder. Også ved Frederiksberg Allé og Københavns Hovedbanegård er byggeriet forsinket.