Metroen skal forlænges ud til Herlev Hospital

Små førerløse metrotog vil måske om godt 20 år betjene byområderne i den nordvestlige del af København og krydse kommunegrænsen til Herlev og Gladsaxe.

Selv om spaden endnu ikke
er sat i jorden på den allerede besluttede Metro Cityring, er
politikerne på Københavns Rådhus så småt gået i gang med at
forberede en yderligere ti kilometer lang udbygning af Metroen
til 9,3 mia. kr. mod Brønshøj, Husum, Gladsaxe og Herlev
Hospital, skriver Berlingske Tidende. Et stort flertal i
økonomiudvalget ventes i dag at bevilge godt 200 mio. kr. til en
lille afgren på Metro Cityringen ved Nørrebro Station, hvor de
førerløse tog kan dreje af. Afgreningen er den første etape af
en helt ny underjordisk metrolinje mod nordvest, der vil få over
50.000 daglige passagerer. Eller lige så mange som kører på de
mest benyttede S-togslinjer. Baggrunden for beslutningen er, at
den lille metroafgren mod Brønshøj skal bygges på samme tid som
selve Cityringen. Ellers kan Metroen ikke udbygges i fremtiden,
uden det bliver nødvendigt at lukke en del af ringmetroen ved
Nørrebro Station i et par år. Men ifølge Socialdemokraternes
gruppeformand Jesper Christensen dækker beslutningen også over
en politisk interesse for, at det store milliardprojekt bliver
realiseret inden 2030. »Man ville næppe bruge 200 mio. kr. på at
lave et afgreningskammer, hvis ikke der i horisonten lå et ønske
om, at det også skal anvendes. Det her er chancen for, at
Metroen kan fortsætte mod nordvest og nå ud over kommunegrænsen.
Og det er interessant i forhold til trængselsproblematikken og
sammenhængen i den kollektive trafik,« siger Jesper Christensen.
Han mener, at beslutningstagerne forholdsvis hurtigt skal gå i
gang med at overveje en yderligere udbygning af Metroen, hvis
linjen skal være klar inden 2030. Det vil nemlig tage syv-otte
år at bygge strækningen fra Cityringen til Herlev og Gladsaxe.
Venstre på Rådhuset er også positive over for en udbygning af
Metroen eller alternativt en letbane til Herlev og Gladsaxe. »Vi
er allerede klar til at gå videre den vej ud,« siger Jesper
Schou Hansen. Men hvis der nogensinde skal skrabes over ni mia.
kr. sammen til mere metro, er det nødvendigt at staten går med i
projektet. Og på Christiansborg er den konservative
trafikordfører, Henriette Kjær, umiddelbart interesseret i, at
der findes en fælles finansieringsløsning. F.eks. en såkaldt
OPP-løsning (Privat-Offentligt Partnerskab), hvor private
investorer skyder penge i projektet. »Vi har brug for, at Metro
Cityringen forgrener sig noget mere, og det vil blive en
kæmpesucces, hvis Metroen kunne komme ud i nogle af de store
forstæder og til Herlev Sygehus,« siger Henriette Kjær.