Foto: Lorry

Metroen afviser at løbe stor risiko med skattekroner

Det er for tidligt at tale om, at ekstraregningen for metroen bliver på to milliarder kroner, siger direktør.

Metroselskabet afviser at have løbet usædvanligt store risici med skattekroner i forbindelse med et budget for metrobyggeriets cityring.

Ifølge Politiken blev Folketinget ikke oplyst om de store risici, da budgettet blev godkendt i 2010.

- Vi følger den samme ansvarsfordeling mellem bygherre og entreprenør, som der er gældende på alle store projekter herhjemme, og vi har ikke påtaget os en større økonomisk risiko undervejs, siger administrerende direktør i Metroselskabet Henrik Plougmann Olsen i en pressemeddelelse.

Politiken skriver, at Metroselskabet i et forsøg på at spare 200 millioner kroner blandt andet indskrev to såkaldte optioner i budgettet.

Det betød, at selskabet fik ansvar for at indhente godkendelser fra myndighederne - og samtidig lovede selskabet, at entreprenøren kunne arbejde i døgndrift på fire af metrobyggepladserne.

Modstanden mod tilladelserne til døgnarbejdet har forsinket byggeriet med omkring et år. Og ifølge Politiken koster det skatteyderne op mod to milliarder kroner.

Metroselskabet mener ikke, at det havde været muligt at forudsige de ændrede rammer for byggeriet af cityringen.

- Det var ikke kendt, da man indgik kontrakterne, at en enkelt naboklage kunne få opsættende virkning og dermed stoppe arbejdet på nogle af byggepladserne. Det har vi ikke haft mulighed for at kunne forudsige, siger Henrik Plougmann Olsen.

Han tilføjer, at det er for tidligt at komme med konkrete bud på, hvad forsinkelsen kommer til at koste. Ny lovgivning skal først klarlægge, om selskabet kan få tilladelse til at arbejde til klokken 18, 22 eller i døgndrift.

- Når de nye rammer for metrobyggeriet er besluttet, vil vi gå i dialog med entreprenøren og gøre alt, hvad vi kan for at begrænse de tidsmæssige og økonomiske konsekvenser, siger direktøren.