Metrobyggepladser kan indskrænkes

De kraftige protester mod metrobyggeriet fra beboere i området omkring Gammel Strand og Nørrebroparken ser nu ud til at virke.

Socialdemokraternes gruppeformand i Borgerrepræsentationen,
Jesper Christensen, har bedt Metroselskabet komme med et bud på,
om det kan lade sig gøre at flytte eller indskrænke
byggepladserne i de to områder, og hvad det vil koste.
I Nørrebroparken kan byggepladsen indskrænkes til en tredjedel
i det meste af perioden. Dog undtaget tre år fra 2012 til 2015,
hvor Metroselskabet er nødt til at bruge hele det planlage areal
og lukke boldbanerne. Men de vil kunne etableres igen i 2015,
selv om Metroselskabet ikke er færdige med byggeriet. Samtidig
kan det undgås at inddrage den planlagte del af Nordbanegade.
Det vil koste 20 millioner kroner ekstra i forhold til den
oprindelige plan om at inddrage hele området fra 2010 til 2016.
»Det afhjælper selvfølgelig ikke alle gener eller tilgodeser
alle ønsker, men det er et meget stort fremskridt«, siger Jesper
Christensen til Politiken.
På Gammel Strand kan der i stedet for at inddrage hele pladsen
til byggearbejdsplads laves en overdækning af kanalen, der kan
bruges som arbejds- og opbevaringsplads for de mange mennesker,
der skal arbejde på metrobyggeriet. Overdækningen kan laves, så
kanalrundfarten fortsat kan sejle under. Gør man det, vil man
kunne friholde den del af Gammel Strand, der er et egentlig
torv, hvor Kunstforeningen Gammel Strand og cafeerne ligger. Det
vil koste 10 millioner ekstra.
»Det her er værd at gå efter. Det vigtigste for mig er, at vi
gør tingene så skånsomt som overhovedet muligt«, siger Jesper
Christensen til Politiken.
Han forventer, at Københavns Kommune påtager sig den
ekstraudgift på i alt 30 millioner kroner, som ændringerne i
Nørrebroparken og på Gammel Strand koster.