Metroarbejdet står stille trods milliardforlig

Foto: Bax Lindhardt / Scanpix

Færdiggørelsen af Københavns kommende metrostationer står stadig stille. Projektet risikerer fortsat at blive forsinket.

Kørt før påske kunne københavnerne ånde lettet op. Metroselskabet og hovedentreprenøren CMT havde netop indgået en milliardaftale, der skulle få arbejdet på stationerne igang igen. 

- Vi fastholder åbningen i juli 2019 til gavn for både kunder og naboer, sagde Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen, Venstre.

Men det omfattende byggeri trækker stadig ud og står så godt som stille, skriver Berlingske Business. 

Det er det såkaldte AF-arbejde med at lave granitgulve, vægbeklædninger, lofter og ovenlys, der næsten er gået i stå og har flyttet sig meget lidt de seneste måneder.

Læs også Cityringen risikerer prisstigning på knap en millard

Milliardforlig

I december 2015 krævede den italienske entreprenør CMT omkring 2,25 milliarder kroner fra Metroselskabet. Beløbet voksede til cirka 7 milliarder kroner i 2017. 

Omkring nytår kulminerede striden, da CMT varslede en arbejdsnedlæggelse fra 1. januar 2017 på grund af økonomiske problemer. 

Det fik Metroselskabet til at låne CMT godt én milliard kroner. 

Før påske indgik parterne så forlig. CMT trak halvdelen af sine krav tilbage, mens Metroselskabet afviste resten. Der blev indført et loft for, hvad CMT kan få udbetalt ved fremtidige krav - maks 245 millioner kroner - samtidig med, at der på de eksisterende krav maks kan blive udbetalt 1,8 milliard kroner, hvis Metroselskabet ender med at tabe en voldgift. 

Tvist mellem selskab, entreprenør og underentreprenør

Sagen er den, at CMT længe har ligget i strid med Metroselskabet om at få dækket en række udgifter hertil, men at CMT også ligger i forhandlinger med underentreprenøren MT Højgaard, der tilbage i februar oplyste, at kontraktsummen på det pågældende arbejde er 570 millioner kroner. 

Berlingske Business har kigget i Metroselskabets årsrapport, hvoraf det fremgår at tvisten mellem de to parter kan true med at forsinke færdiggørelsen og dermed åbningstidspunktet i 2019. 

MT Højgaards koncerndirektør Jesper Nordby fortæller, at han er glad for, at Metroselskabet og CMT har indgået forlig før påske, men at der stadig ingen afklaring er mellem MT Højgaard og CMT. 

Læs også Borgmester om metrostøj: Det er umuligt at kontrollere

- Vi har fortsat en kontrakt med CMT om AF-arbejder på Cityringen, og vi er meget optaget af at få projektet godt i mål. Vi drøfter i øjeblikket med CMT, hvordan vi kommer videre, og det håber og tror vi, at alle gode kræfter kan samles om,  siger han i en skriftlig udtalelse til Berlingske Business.

Den samlede pris for Cityringen ligger nu på 24,6 milliarder kroner. 

04:01

Indslag fra 20. februar 2017 - Den sidste tunnelboremaskine blev trukket op fra dybet.

Luk video