Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix

Metroarbejdere presses af fyringer: "Det er psykologisk terror"

Metroarbejderne frygter hele tiden fyringer. Og derfor slækker de på sikkerheden, mener fagforening, tillidsfolk og psykolog.

Udover at være det største anlægsprojekt i hovedstaden siden Christian den 4.'s tid har den nye metrocityring gjort sig bemærket ved at have usædvanlig mange problemer med sikkerheden.

Siden byggeriets opstart i 2011 til 2016 har der været 474 ulykker på byggeriet. På trods af et fald i antallet af ulykker i 2016 vurderer metroarbejdernes fagforening, tillidsfolk og en psykolog, at der er store problemer med sikkerheden. Det skriver Fagbladet 3F.

De skal være "yes-men" på jobbet. Det betyder, at de siger ja til en opgave, selvom de ikke har det rette sikkerhedsudstyr eller den rette træning til det.

Laura Francioli, en italiensk psykolog med speciale i stress på jobbet

Robert-Victor Marinescu fra Rumænien, en tillidsmand på metrobyggeriet, fortæller, at arbejderne føler sig presset til at slække på sikkerheden.

- Alle er bange for at blive fyret. Derfor gør man det, man bliver bedt om - også selvom det er farligt. Der er et pres fra lederne, som ikke lægger skjul på, at de kan fyre dig, hvis du ikke gør dit og dat. Firmaerne har travlt og vil gerne være hurtigt færdige med arbejdet, siger han til Fagbladet 3F. 

Læs også Million-bøderegn over virksomheder for dårligt arbejdsmiljø

Psykologisk terror

Laura Francioli, en italiensk psykolog bosat i Danmark med speciale i stress på jobbet, har talt med cirka 40 af metroarbejderne om deres arbejdsforhold.

Hun mener, at arbejderne bliver udsat for psykologisk terror, fordi de eksempelvis får at vide, at der om kort tid vil blive fyret ti medarbejdere. I perioden op til fyringerne føler de sig konstant overvåget og vurderet af ledelsen.

- De skal være "yes-men" på jobbet. Det betyder, at de siger ja til en opgave, selvom de ikke har det rette sikkerhedsudstyr eller den rette træning til det, siger hun til Fagbladet 3F

Ifølge fagforeningen 3F BJMF er det frygten for at miste jobbet, der gør, at arbejderne ikke siger nej til de farlige opgaver. De fleste udenlandske arbejdere håber på at blive ansat på nye byggeprojekter efterfølgende og forsøger derfor at være så medgørlige som muligt. 

Læs også Kabell dumper havnetunnellen: Vil hellere have mere metro

- Folk vil gerne vise sig fra sin bedste og mest effektive side for at forbedre chancerne for en genansættelse. Det betyder, at de er mindre villige til at sige fra og mere villige til at gå på kompromis med sikkerheden, siger Silas Grage, faglig sekretær i byggegruppen hos Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes fagforening under 3F (BJMF).

De må gå til tillidsmændene

Copenhagen Metro Team, som er projektets hovedentreprenør, har godt hørt om problemet fra fagforeningen.

Ifølge underdirektør Sigurd Nissen-Petersen er der blevet investeret i et system med tillidsvalgte medarbejdere på pladserne, som folkene kan gå til, hvis de oplever usikre situationer. 

Læs også Millionerne ruller ind i Metroselskabet

Jeg kan se på tallene, at ulykkesfrekvensen på projektet er faldende på trods af heftig aktivitet på pladserne, og det er den også i år.

Sigurd Nissen-Petersen, underdirektør i Copenhagen Metro Team

- Det skal være folkenes garanti for, at problemer og ubehagelige situationer bliver adresseret. I den udstrækning vi hører om problemerne, slår vi hårdt ned på dem, lyder det.

Han mener ikke, at der i denne fase af byggeriet er et større problem med hverken tidspres eller sikkerhed end tidligere.

- Jeg kan se på tallene, at ulykkesfrekvensen på projektet er faldende på trods af heftig aktivitet på pladserne, og det er den også i år. Det er det, vi kan forholde os til, siger Sigurd Nissen-Petersen.