Metro viser alligevel film med homokys.

Efter massiv kritik vender Københavns Metroselskab på en tallerken og viser nu alligevel vinderkortfilm på stationerne med to mænd, der kysser i badet, skriver Dagbladet Information fredag.

Hovedstadens Metroselskab bukker nu under for omfattende
kritik for at være homofobisk. I første omgang havde man ellers
afvist at vise vinderen af selskabets egen kortfilmkonkurrence,
fordi den rummer en sekvens, hvor to mænd kysser.

»Metroen er for
alle. Vi viser heller ikke vold,« lød argumentet fra
pressetalsmanden til Politiken onsdag. Det førte til omfattende
protester på blandt andet internetsiden Facebook, hvor mere end
1.400 medlemmer tilsluttede sig protestgruppen 'Til kamp mod
metroens homofobi.

Også i Københavns Kommune, som er største
aktionær i Metroselskabet, var utilfredsheden udbredt. Venstres
kultur- og fritidsborgmester, Pia Allerslev, var blandt de
politikere, der kritiserede metroen:»Det er ærgerligt, at
Metroselskabet er så bornerte, at de ikke vil vise filmen. Jeg
kunne godt ønske, at københavnerne får den film at se, for det
er en både fin og smuk film, der viser, hvad byen også er,«
sagde hun til Information, før Metroselskabet i går eftermiddag
kom på andre tanker.

»Vi har nu valgt at vise filmen. Måske har
vi været lidt for sippede - det er vi i hvert fald kommet i
tvivl om,« siger metroens pressechef, Stine Christmas Nielsen,
til Information.Når metroen først afviste at vise filmen med
homokysset samt en anden film med nøgne mænd, var forklaringen
ikke, at selskabet ville diskriminere homoseksuelle, men derimod
at metroselskabet havde skønnet, at de to film rummede seksuelle
undertoner, forklarer pressechefen.

Dermed var de i strid med
det reklamekodeks, metroselskabet har vedtaget, hvorefter
reklamer med anstødeligt indhold ikke må vises.»Det er det skøn,
der lå til grund for fravalget, altså at der var tale om
seksuelle undertoner, som vi siden er kommet i tvivl om,«
præciserer Stine Christmas Nielsen.

Derfor vil metroens kunder - heriblandt mindreårige børn - i
nær fremtid kunne beskue, hvordan to brusebadende mænd inderligt
omfavner hinanden og kysser.- Hvad synes du selv om, at
mindreårige skal se filmen?»Det er et skøn hver gang, og et skøn
kan altid diskuteres,« nøjes Stine Christmas Nielsen med at
svare.

Metroselskabet vil også oprette en blog, hvor
passagererne og andre kan skrive deres mening om filmen.»Der vil
nok komme andre kritikker,« forudser pressechefen, der dog ikke
vil forudsige metroselskabets reaktion, hvis f.eks. 6.000
passagerer protesterer mod visningen af filmen.

Udgangspunktet
for kortfilmkonkurrencen 60seconds var ifølge konkurrencens
hjemmeside, at metrostationerne skulle laves om til små
'biografer':»De skærme, der i metroen normalt benyttes til at
vise reklamer til ventende passagerer, stilles til rådighed for
Københavns kreative kræfter.

«Men såvel publikums­favoritten som
vinderen af juryens førstepris - en film, hvor fem nøgne mænd
danser - var altså i første omgang lidt for kreative. At metroen
nu er kommet på bedre tanker vækker tilfredshed hos
Enhedslistens socialborgmester, Mikkel Warming.

Han peger på, at
metroen normalt reserverer deres skærme til reklamer:»Og når man
viser reklamer, har man også vist både bryster, balder og
trutmund for at sælge is og sodavand. Det eneste anderledes ved
de her film er, at de ikke forsøger at sælge noget,« lød det fra
Warming, som kaldte fravalget en 'sommersmutter'.

Om en uge åbner
København sine porte for den internationale begivenhed World
Outgames 2009, der 'i tolerancen og mangfoldighedens tegn'
sætter 'fokus på homoseksuelles levevilkår' og hvor mange
tusinde bøsser, lesbiske og queers vil deltage.