Metro Service beklager fejl på nødtelefon

Flere metropassagerer oplevede tirsdag at være fanget i et tog under jorden - uden ventilation og uden kontakt til omverdenen.

Stinna Mortensen fra Vallensbæk Strand var på vej hjem fra sit job som bankrådgiver, da metroen pludselig standsede mellem Kgs. Nytorv og Nørreport stationer - og lyset slukkede.

- Så var der ingen ventilation og vi ventede stadig på at få mere at vide, og ilten manglede, og vi blev dårligere og dårligere - vi stod som sild i en tønde, siger Stinna Mortensen.

Metro Service er stadig ved at undersøge, hvad der skete, da metrotogene stoppede tirsdag sidst på eftermiddagen.

- Hvis batteriet ikke kan holde længere - det holder cirka en halv time - så bliver der mørkt i toget, så virker ventilationen ikke og så har vi et problem. Det ved vi ikke endnu, om det er sket, siger Jan Brauner, der er vagthavende driftschef hos Metro Service.

Passagererne trykkede på nødkalds-knappen igen og igen, men fik aldrig et svar. Imens oplevede Stinna Mortensen at der spredte sig en stemning af panik.

- Det var ikke sjovt at se på. Der var nogle der græd, og andre havde svedperler, så det lignede, at de havde været til en spinningtime. Jeg fik en kvælende fornemmelse, jeg stod op ad døren og tænkte "jeg sidder fast hernede i metroen" og ilten begyndte at mangle, husker Stinna Mortensen.

Hos Metro Service er man uforstående overfor, hvorfor nødtelefonen ikke fungerede efter hensigten.

- Der bør også besvares hver gang, men der kan have været en teknisk fejl. Om det har noget at gøre med det nedbrud, der var på toget, det kan jeg ikke svare på endnu. Det er det, vi er i fuld gang med at undersøge.

Så når nogle af de passagerer vi har talt med kritiserer kommunikationen, vil du så sige, at den har været god nok fra jeres side?

- Nej, den kunne godt have været bedre. Det må jeg indrømme, og det beklager vi selvfølgelig, siger Jan Brauner.

Efter cirka tyve minutter åbnede passagerne selv dørene og gik op gennem nødudgangene.