29 borgmestres opråb: Mere letbane - og tog direkte fra Roskilde til lufthavnen

Hovedstadsborgmestre kæmper sammen for en letbane-kobling fra Gladsaxe til Nørrebro og direkte tog mellem Roskilde og Kastrup Lufthavn. I Roskilde og Gladsaxe siger man ja tak.

Hovedstadsområdets borgmestre vil have den nye letbane forbundet med metroen i København. Foto: Hovedstadens Letbane

Et direkte tog mellem Roskilde og Kastrup Lufthavn. En letbane fra Gladsaxe til Nørrebro.

Det er bare nogle af de drømme, som 29 borgmestre i hovedstadsområdet står sammen om at putte på en trafikal ønskeliste.

I stedet for at aflevere listen til julemanden forsøger de nu at lokke folketingspolitikerne til at opfylde deres ønsker.

På Roskilde Station bliver borgmestrenes nye forslag godt modtaget:

Det kan meget bedre betale sig at få folk over i tog og busser, i stedet for hele tiden at skulle lave motorvejsudvidelser.

Joy Mogensen, borgmester i Roskilde

- Det, synes jeg da, var en glimerende ide, siger Bo Strømgaard til TV 2 Lorry. Han er en af de passagerer, der benytter Roskilde Station.

- Det kunne da være meget lækkert. Jeg tror, at der er behov for det, siger pendler Heidi Mortensen.

Kort rejsetid til arbejde med tog 

I dag tager turen fra Roskilde til Københavns Lufthavn op til 50 minutter.  En ny direkte togforbindelse vil afkorte rejsetiden med 20 minutter. 

- En tog forbindelse her fra Roskilde til Kastrup ville være rigtig vigtig for de mange 1000 roskildensere og folk fra det sjællandske opland, der arbejder i København. I stedet for at skulle ind over hovedbanegården, så kan de køre direkte til deres arbejdsplads, siger Roskildes socialdemokratiske borgmester, Joy Mogensen til TV 2 Lorry.

Læs også 29 borgmestre gør som jyderne og råber Folketinget op: Indhent efterslæbet nu!

Hun støtter altså de 29 borgmestres forslag, som hun mener både ville være til gavn for de rejsende og erhvervslivet.

- Det ville gøre virksomhederne ude i Ørestaden attraktive for hele den sjællandske arbejdsstyrke. Det, at man kan komme direkte til arbejdet med en forbindelse fra Roskilde, vil gøre en stor forskel, siger hun.

Ny letbane skal forbindes med Metroen

I Gladsaxe bliver de 29 borgmestres udspil om en letbanestrækning, der skal forbinde letbanestationen i Gladsaxe med metrostationen på Nørrebro, godt modtaget.

Læs også Efter opråb fra 29 kommuner: Her er transportministerens svar

- Det vil være en god ide, siger Sofie Potter som TV 2 Lorry møder på Gladsaxe Trafikplads. 

Hvis det stod til borgmestrene skulle der her laves en letbane direkte ind til Nørrebro. 

- Det betyder, at jeg vil kunne komme hurtig til at fra arbejde. I dag tager det måske en time og tyve minutter, og det er meget irriterende at bruge tid på, siger Niclas Larsen, som pendler til trafikpladsen hver dag.

Læs også 29 stop og 28 kilometer: Letbanen er undervejs. Det skal du vide om det store projekt

Ifølge borgmester Trine Græse er projektet en logisk sammenbinding af de øvrige trafikprojekter, der er realiseret de senere år.

- Jamen, det giver rigtig rigtig god mening at koble hovedstadens letbane sammen med Metroen i København. Gladsaxe er et trafikalt knudepunkt i forvejen, siger hun til TV 2 Lorry.

Skinneprojekter til milliarder

Men de to projekter er ikke gratis. Ifølge borgmestrenes eget oplæg koster togbanen fra Roskilde til København 1,1 mia. kroner, mens letbaneforbindelsen fra Gladsaxe til Nørrebro koster tre mia. kr.

- Måske det er lidt for meget, siger pendler Sofie Potter, efter hun har tygget lidt på, om hun nu også synes, at sådan en investering er pengene værd.

Læs også Trængsel på nordsjællandske veje spænder ben: "Det er umenneskeligt"

-  Jeg synes måske, at de skulle bruge flere penge på at få bussen til at komme til tiden. I stedet for at bruge penge på noget nyt, som så måske heller ikke kommer til tiden, siger Jacqueline Brask som også tager bussen til og fra Gladsaxe Trafikplads.

Borgmestre: Alle pengene værd

Prisen afskrækker dog ikke borgmestrene. 

- Letbane er en rigtig god miljørigtig form for transportløsning. Det er den foretrukne transportform for dem, der skal færdes kollektivt. Så det er en rigtig god løsning, siger Gladsaxes Bormester Trine Græse til TV 2 Lorry. 

Roskildes borgmester mener tilmed, at der er penge at spare i det lange løb ved at vælge at lægge flere skinner.

- Det kan meget bedre betale sig at få folk over i tog og busser i stedet for hele tiden at skulle lave motorvejsudvidelser. Det er en oplagt udbygning til den nye togbane over Køge. Lad os få styrket forbindelsen her også, så endnu flere fra det vestlige og fra det sydlige Sjælland pendler ind til København med tog, siger Joy Mogensen til TV 2 Lorry.

Dyk mere ned i de 29 borgmestres forslag her:

03:21

Samtlige kommuner i Region Hovedstaden føler sig i den grad forbigået, når det handler om investeringer i motorveje og kollektiv trafik. Men det skal der laves om på nu.

Luk video

Hovedstadsborgmestrenes syv ønsker til bedre infrastruktur 

  • Færdiggørelse af Hillerød- og Frederikssundsmotorvejene. De nuværende landeveje er stærkt trafikerede og folk holder i lange køer. Pris ca. 4,4 mia. kr.
     
  • Forbedringer af Kystbanen. Der er store problemer med forsinkelser og aflyste tog. Forbedringerne skal finansieres af DSB.
  • Ring 5 syd – motorvejsforbindelse fra Frederikssundsvej til Køge. Afgørende for at forbedre fremkommeligheden omkring hovedstadsområdet. Pris ca. 6,6 mia. kr.
  • Automatisering af S-togslinien. Giver markant bedre betjening for passagerne med højere frekvens, punktlighed og færre aflyste afgange. Pris ca. 4,1 milliarder kr.
     
  • Letbane fra Gladsaxe til Nørrebro. Skaber en grøn kollektiv trafikforbindelse mellem metroen og den kommende letbane i Ring 3. Pris ca. 3 mia. kr.
     
  • Østlige ringvej også kendt som Havnetunnelen. Vil aflaste trafikken i indre København, sikre bedre adgang fra det nordlige Sjælland til Københavns Havn og Københavns Lufthavn. Pris ca. 20 mia. kr.
     
  • Direkte togforbindelse fra Roskilde til Kastrup Lufthavn. Vil aflaste Københavns Hovedbanegård og skabe bedre adgang fra det vestlige hovedstadsområde til Kastrup Lufthavn. Pris ca. 1 mia. kr.
Se mere

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret