Foto: TV2/Lorry

Mere kritik af udskældt akuttelefon

Statsrevisorerne kritiserer akuttelefonen 1813 for ikke at opfylde mål for ventetider og kvalitet.

Den heftigt udskældte akuttelefon 1813 får nu på ny en omgang i manegen.

Det skriver Ritzau. 

Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at akuttelefon 1813 i perioden 2014-2017 ikke har opfyldt målene for ventetider og kvalitet.

Det gælder i Region Hovedstaden.

Andelen af opkald, der blev besvaret inden for den fastsatte tid, har svinget meget i perioden, er vurderingen.

Læs også Læge om 1813 efter meningitis-dødsfald: "Det bør være læger i røret"

Tre måneder til at svare

Akuttelefonen har løbende forsøgt at rette op på problemerne vedrørende mangel på sygeplejersker og dårlig bemanding i de mest travle perioder.

Det har haft betydning for, at målene ikke er indfriet.

Region Hovedstadens akuttelefon er den eneste indgang for borgerne til sundhedssystemet i tilfælde af akut sygdom eller skader, der ikke er livstruende.

Den modtager cirka 924.000 opkald per år, og udgifterne var sidste år cirka 172 millioner kroner.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har nu tre måneder til at svare på kritikken. 

Fakta om akuttelefonen 1813

* I Region Hovedstaden besluttede politikerne i 2013 at indføre et samlet visiteret akutberedskab med virkning fra 1. januar 2014. Beredskabet bestod i akuttelefonen 1813.

* Borgere skal ringe til 1813, når de har brug for hjælp uden for egen læges åbningstid, og hvis de har brug for at tage til akutmodtagelsen.

* Intentionen var at skabe et sammenhængende system og begrænse antallet af folk, der selv henvender sig på akutmodtagelser. Det skulle også nedbringe de ofte lange ventetider på akutmodtagelserne.

* Men akuttelefonen fik ikke en god start. Målsætningen var, at 90 procent skal have en medarbejder i røret, inden der er gået tre minutter. Desuden skal alle opkald være besvaret indenfor ti minutter.

* Men andelen af opkald, der er blevet besvaret inden for målsætningen, har svinget meget, konstaterer statsrevisorerne. Mangel på sygeplejersker og dårlig bemanding har været årsagen.

* Akuttelefonen modtager cirka 924.000 opkald årligt. Udgifterne var sidste år på 172 millioner kroner.

Kilder: Statsrevisorerne, Region Hovedstaden, Ritzau. 

 

Læs også K: Alvorlige fejl hos 1813 er dybt bekymrende