City 2 i Taastrup har taget tyren ved hornene - eller klovnen ved næsen - og annoncerer rask væk med et stort foto af en klovn - mens resten af Danmark er ved at dø af skræk

Mens Danmark dør af skræk: Storcenter annoncerer med klovn

International klovne-plage har spredt sig til Danmark - men det blæser City 2 i Taastrup på - og kalder til efterårsferie med et stort billede - af en klovn

Historierne spreder sig i medierne - og på nettet. Uhyggelige klovne - nogle gange bevæbnet med knive og økser - og med masken fyldt med hugtænder - skræmmer livet af sagesløse børn og voksne. Og midt i det hele annoncerer storcentret City 2 for efterårsferieaktiviteter - med et helsidesbillede - af en klovn.  

-Vi planlægger den slags meget lang tid i forvejen, og har for eksempel to store cirkustelte på vores torv. Så nu hvor klovne begynder at skræmme livet af folk, så stopper vi altså ikke, lyder det fra Thomas Lüscher, der er direktør i City 2.

Han tilstår modigt, at han ikke selv er spor bange for klovne - og har også svært ved at se, at klovnen med den store næse i City 2s annoncekampagne skulle være skræmmende.

-Vi har da ikke skænket det en tanke, da det gik i gang - men efterfølgende har vi snakket om det og er enige om, at vi selvfølgelig ikke ændrer vores planer for efterårsferien herude, forklarer Thomas Lüscher.

Fænomenet med uhyggelige og bevæbnede klovne har spredt sig fra USA og til resten af verden. Muligvis startet af et filmselskab, der reklamerer for en ny filmatisering af Stephen King-gyseren "It", hvor klovnen Pennywise personificerer ondskaben.

Læs også 10-årig mødte dræberklovn i Solrød: 'Han er helt rystet'

Så sent som i weekenden begyndte folk herhjemme at fortælle om møder med uhyggelige klovne i tusmørket, men City 2 understreger, at deres opfattelse af klovne er en noget anden.

-Det er da ufatteligt synd, når børn får traumer af den slags oplevelser. Men vores klovn er den superpositive og glade klovn, fastslår direktøren.