Torben Liebst har taget billeder i København i en menneskealder, og sporvognene har en særlig plads i hans hjerte. Foto: TV 2 Lorry

Dagen efter sporvognene blev taget ud af drift i 1972, kørte de optog gennem københavn. Her er et billede fra Nørrebro Remise. Manden der ses hænge i lygtepælen forrest i billedet er Torben Liebst. Fotografen er ukendt. Foto: Torben Liebst

Torben Liebst var med til at pynte sporvognene til det sidste optog gennem København. Kransene blev hentet fra Vestre Kirkegårds affaldscontainer.

Sporvogn på sin sidste tur gennem København i 1972. Foto: Torben Liebst

Sporvognsoptoget på vej ned ad Frederikssundsvej i 1972. Foto: Torben Liebst

Optoget set fra oven på vej over langebro. Foto: Torben Liebst

Den allersidste sporvogn, der forlod Nørrebro Remise - i dag er der boldbaner i den gamle remise, som hedder Nørrebrohallen. Foto: Torben Liebst

Sporvogne lastes og sendes til Egypten. Foto: Torben Liebst

Sporvogne på rad og række på vej til Alexandria.

Dansk sporvogn fotograferet i 1977 i Alexandria. Foto: Torben Liebst

Den første ledvogn, der rullede ud fra Nørrebro Remise i 1960 er her fotograferet i Alexandria i 1977. Foto: Torben Liebst

Torben Liebst og en gruppe fra Sporvejsmuseet tog i 1977 til Egypten for at gense de danske sporvogne - her holder en på Alexandrias Hovedbanegård. Foto: Torben Liebst

Et sjældent øjeblik, hvor Torben Liebst er fanget foran linsen, her på cykel på vej gennem Købehavn.

1 af 13

Med og uden sporvogne - Kan du kende København?

Torben Liebst har fotograferet i København i næsten 60 år - et af hans yndlingsmotiver er sporvognene.

Den sidste sporvogn kørte gennem København den 22. april 1972.

Inden da nåede Torben Liebst at tage omkring 50.000 billeder af sporvognene i Københavns gader.

Du kan se et lille udpluk her og se hvordan, der ser ud i dag.

Læs også Torben har taget over 100.000 billeder af hverdagsliv

Vild med sporvogne

74-årige Torben Liebst er pensioneret skolelærer, og har taget billeder det meste af sit liv. Han begyndte at fotografere som 16-årig, men interessen for sporvogne fik han allerede som 6-årig.

 - Jeg gik i bronchitisbehandling på Finsensinstituttet, og i den periode kørte jeg meget med sporvogn - det var linje 3 fra Sydhavnen til Nordhavnen, siger han.

De mange ture med sporvogn gjorde stort indtryk på ham, og det gør de stadig.

I dag er han meget engageret i arbejdet på Sporvejsmuseet Skjodenæsholm ved Jystrup. Et museum, der både har danske og udenlandske sporvogne i udstillingen.  

Herover: Linje 9 på vej ned af jagtvej i 1964 - og Jagvej i dag - dog uden den brede midterrabat med træerne. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps 

Hvad skete der egentlig med sporvognene?

Sporvognene kører rundt i Egyptens anden største by Alexandrias gader den dag i dag, fortæller Torben Liebst.

 - Omkring 80 af dem kører stadig, siger han.

Sporvognene blev taget ud af drift i Danmark i 1972.

Tilbage i 1960 købte København 100 nye sporvogne  - såkaldte ledvogne - fra Düsseldorf, blot 12 år efter blev de taget ud af drift.

Da de var forholdvis nye, fik de nyt liv i Egypten. De 99 af dem blev solgt til Alexandria. (Én af sporvognene gik til i en brand på Nørrebro Remise under en svejseulykke)

 - De fik dem nærmest gratis over U-lands-kontoen, forklarer Torben Liebst.

Omkring 80 af de 99 sporvogne som Egypterne fik i 70'erne fra Danmark kører stadig rundt i Alexandria i dag.

Linje 9 på vej ned ad Amagerbrogade i 1964 - og Amagerbrogade i dag ved den tidligere Amagerbankens lokaler. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps

Sporvogn passerer Danske Banks hovedsæde på kongens Nyotrv i 1958. Dengang lå der også en lille benzintank foran Magasin. I dag ligner stedet sig selv, sporvognen og benzintanken er borte, men Danske Bank er der stadig. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps

Linje 19 passerer Lergravsparken på Amager i 1960. Dengang stod der et vandtårn, som senere blev revet ned. i dag ligger der Lergravsparken Metrostation på stedet. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps 

Den første af den nye ledvogne fra Dusseldorf ruller ud fra Nørrebro Remise 19. september 1960 kl. 7:16, og Torben Liebst stod klar til at fotografere den. I dag er remisen omdannet til Nørrebrohallen og udenfor den finder man Den Røde Plads. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps 

Thorvaldsens Museum med og uden sporvogn - stedet ligner meget sig selv. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps