Den sidste sporvogn kørte gennem København den 22. april 1972.
Inden da nåede Torben Liebst at tage omkring 50.000 billeder af sporvognene i Københavns gader.
Du kan se et lille udpluk her og se hvordan, der ser ud i dag.
Vild med sporvogne
74-årige Torben Liebst er pensioneret skolelærer, og har taget billeder det meste af sit liv. Han begyndte at fotografere som 16-årig, men interessen for sporvogne fik han allerede som 6-årig.
- Jeg gik i bronchitisbehandling på Finsensinstituttet, og i den periode kørte jeg meget med sporvogn - det var linje 3 fra Sydhavnen til Nordhavnen, siger han.
De mange ture med sporvogn gjorde stort indtryk på ham, og det gør de stadig.
I dag er han meget engageret i arbejdet på Sporvejsmuseet Skjodenæsholm ved Jystrup. Et museum, der både har danske og udenlandske sporvogne i udstillingen.
Herover: Linje 9 på vej ned af jagtvej i 1964 - og Jagvej i dag - dog uden den brede midterrabat med træerne. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps
Hvad skete der egentlig med sporvognene?
Sporvognene kører rundt i Egyptens anden største by Alexandrias gader den dag i dag, fortæller Torben Liebst.
- Omkring 80 af dem kører stadig, siger han.
Sporvognene blev taget ud af drift i Danmark i 1972.
Tilbage i 1960 købte København 100 nye sporvogne - såkaldte ledvogne - fra Düsseldorf, blot 12 år efter blev de taget ud af drift.
Da de var forholdvis nye, fik de nyt liv i Egypten. De 99 af dem blev solgt til Alexandria. (Én af sporvognene gik til i en brand på Nørrebro Remise under en svejseulykke)
- De fik dem nærmest gratis over U-lands-kontoen, forklarer Torben Liebst.
Omkring 80 af de 99 sporvogne som Egypterne fik i 70'erne fra Danmark kører stadig rundt i Alexandria i dag.
Linje 9 på vej ned ad Amagerbrogade i 1964 - og Amagerbrogade i dag ved den tidligere Amagerbankens lokaler. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps
Sporvogn passerer Danske Banks hovedsæde på kongens Nyotrv i 1958. Dengang lå der også en lille benzintank foran Magasin. I dag ligner stedet sig selv, sporvognen og benzintanken er borte, men Danske Bank er der stadig. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps
Linje 19 passerer Lergravsparken på Amager i 1960. Dengang stod der et vandtårn, som senere blev revet ned. i dag ligger der Lergravsparken Metrostation på stedet. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps
Den første af den nye ledvogne fra Dusseldorf ruller ud fra Nørrebro Remise 19. september 1960 kl. 7:16, og Torben Liebst stod klar til at fotografere den. I dag er remisen omdannet til Nørrebrohallen og udenfor den finder man Den Røde Plads. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps
Thorvaldsens Museum med og uden sporvogn - stedet ligner meget sig selv. Foto: Torben Liebst/GoogleMaps