Foto: Hovedstadens Letbane

"Mange bliver berørt" - nu begynder byggeriet af letbanen

I de her dage begynder selve byggeriet af Hovedstadens Letbane så småt. Især trafikanter på og omkring Ring 3 vil blive berørt af arbejdet.

Projektet med at få etableret den 28 kilometer lange letbane, der skal forbinde 11 kommuner langs Ring 3 i hovedstadsområdet, går nu ind i en ny fase. I de her dage går selve anlægsarbejdet i gang.

Her kan man se den planlagte rute for letbanen. Foto: Hovedstadens Letbane

I løbet af efteråret skal der blandt andet foretages en omlægning af forsyningsledninger langs linjeføringen, der skal bygges en fodgængertunnel ved Buddinge Station, og området ved et kommende kontrol- og vedholdelsescenter i Glostrup skal ryddes. Der skal også bygges en sti-bro over Ringstedbanen i Brøndby.

Anlægsarbejdet kommer særligt til at kunne mærkes hos de mange trafikanter på og omkring Ring 3.

- Der er ingen tvivl om, at anlæggelsen af den nye letbane kommer til at berøre rigtig mange trafikanter i hovedstadsområdet i de kommende år, lyder det fra områdechef hos Vejdirektoratet Charlotte Vithen i en pressemeddelelse.

Samarbejde skal mindske gener

For at mindske generne for trafikanterne er kommunerne langs strækningen indgået et samarbejde med Vejdirektoratet, hvor de sammen stiller en række krav til entreprenørerne.

For eksempel er der indført restriktioner, så nogle vejkryds ikke må ombygges samtidigt, og busser får forkørselsret og særlige spor, så de bedre kan komme frem. Der er også nedsat en gruppe med politi, brandvæsen og beredskab, som skal sørge for, at udrykningskøretøjer altid kan komme frem.

Fakta om Hovedstadens Letbane

  • Hovedstadens Letbane anlægges over 28 kilometer mellem Lundtofte nord for Lyngby og Ishøj.
  • Linjen vil omfatte 29 stationer og vil blandt andet forbinde DTU i Lyngby med Herlev og Glostrup Hospitaler.
  • Letbanen går på tværs af S-togslinjerne i den såkaldte fingerplan, og der er mulighed for omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
  • Ifølge prognoserne vil letbanen skulle transportere flere passagerer end Kystbanen, nemlig 13–14 mio. om året.
  • Bag letbaneprojektet står staten ved Transport- Bygnings- og Boligministeriet, Region Hovedstaden og de 11 kommuner Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Albertslund, Vallensbæk, Ishøj, Hvidovre og Høje-Taastrup.
Kilde: Hovedstadens Letbane

- Vi gør, hvad vi kan for at mindske generne i anlægsfasen. Arbejdet kommer dog til at flytte meget rundt i perioden, så det vil ikke være de samme strækninger, der påvirkes meget i hele perioden, siger Patrik Magnusson fra Hovedstadens Letbane i en anden pressemeddelelse.

Via samarbejdet vil kommuner og Hovedstadens Letbane også gøre meget for at informere trafikanter om byggeriet. Det vil blandt andet ske på Trafikinfo.dk, app'en Trafikinfo og app'en Trafikken Hovedstaden, men informationerne vil også fremgå af flere GPS-systemer og Google Maps.

- Via samarbejdet kan vi informere om det, der forventes at påvirke trafiksituationen på og omkring Ring 3, og vi ser frem til samarbejdet om at levere god trafikinformation, mens letbanebyggeriet står på, siger Charlotte Vithen fra Vejdirektoratet i pressemeddelelsen.

Projektet med byggeriet af letbanen har været ramt af forsinkelser, men efter planen står den til at åbne i år 2025.

Læs også Hovedstadsområdets første letbane forsinket