Manden bag nyt kunstnerisk opråb til vælgerne: Gravsten udsat for hærværk

Væltede gravsten er et tegn på hvor kraftige meningerne i samfundet er, mener kunstneren bag. Kommunen ærgrer sig.

"Politisk integritet", "næstekærlighed", "fælles ansvar", "solidaritet", "social retfærdighed" og "velfærdsstaten,” står der på de seks sten i det nye kunstprojekt. Foto: JB Street Art

- Mit ypperste ønske er, at folk stopper op og er kritisk reflekterende. Jeg vil godt have, at folk tænker sig om, før de sætter deres kryds. Foto: TV 2 Lorry og JB Street Art

Et andet JB-værk. Foto: JB Street Art

1 af 3

Fire sølle dage. 

Så længe fik et nyt kunstprojekt i Helsingør lov til at stå intakt. 

I tirsdags skød seks gravsten pludselig op på pladsen foran Sankt Mariæ Kirke i den nordsjællandske by. Der står blandt andet “næstekærlighed” og “solidaritet” på dem, og de udgør tilsammen et værk, der er “et opråb til et skrantende samfund,” som manden bag, Anonym Kunstner eller JB, kalder det.

Men lørdag stod det klart, at den største og vigtigste gravsten i kunstprojektet, den i centrum med påskriften “velfærdsstaten”, ikke længere stod oprejst. Billedet her i artiklen viser således, hvordan jerndragerne i den nu liggende sten er blotlagte.

Et billede på vores samfund

Præsten i den nærliggende kirke, Kirsten Winther, der tidligere har vist sin støtte til værket, var den første til at varsko JB. Han er selv ikke i tvivl om, at der er tale om hærværk, men vil ikke forsøge at genetablere det ødelagte.

Værket består af seks gravsten i beton og armeret jern. Her ses det på dagen, hvor det blev opført. Det er meningen, at stenen med påskriften "social retfærdighed" ligger ned. Foto: JB Street Art

- Velfærden har fået en ordentlig omgang tough love (hårdhændet kærligheden, red.). Det er ærgerligt, men nu bliver det liggende. Skulpturerne og udstillingen udvikler sig, og det er et billede på den tilstand, samfundet er i. Det siger noget om styrken i de meninger, der er i samfundet, siger JB til TV 2 Lorry.

Han understreger, at de seks centimeter tykke og 12 centimeter brede beton-gravsten har hærdet i tre måneder. De indeholder desuden jern.

- Der er lagt kræfter i at få de her sten lagt ned. Det virker også helt overlagt, at det er den midterste sten, “velfærdsstaten”, der er ødelagt. Der skal nok bruges noget værktøj eller andet til at lægge den ned, siger JB til TV 2 Lorry.

Mystiske hænder blev ødelagt

Det er ikke førstet gang, at JB’s kunst bliver udsat for forandringer. I 2015 gjorde han sig bemærket med flere sæt mystiske hænder rundt omkring i Helsingør. De skulle gøre opmærksom på måden, Danmark tager imod flygtninge på.

Men en dag blev fire fingre hugget af en af hænderne, så kun langefingeren var tilbage. Én af stumperne blev afleveret til Helsingør Dagblad sammen med et brev. Det var underskrevet “de to hætteklædte”, og de gjorde det klart, de ikke kunne finde på at begå hærværk, men at de følte sig nødsaget til at ændre værket:

De seks sten

Politisk integritet

Født: 1849 med vores grundlov 

Død: 2008 - Årstallet for da det kom frem, at vores nuværende statsminister havde ’rod’ i sine bilag. Årstallet kunne sagtens være et andet, da der desværre ikke er langt imellem sagerne, hvor politikerne sløser med deres ansvar.  

Næstekærligheden

Født: 1952 ved ikrafttrædelsen af traktaten for Det europæiske kul- og stålfælleskab som tegnede begyndelsen på det europæiske fællesskab (EU).

Død: 2015 hvor fællesskabet og næstekærligheden døde ved flygtningestrømmens ankomst ved de europæiske grænser.

Politisk integritet – Fødsel med vores grundlov 1849 hvortil årstallet for dets bortgang 2008 er symboliseret med årstallet for da det kom frem at vores nuværende statsminister havde ’rod’ i sine bilag. Årstallet kunne sagtens være et andet da der desværre ikke er langt imellem sagerne hvor politikerne sløser med deres ansvar.  

Næstekærlighedens fødsel var i året 1952 ved i krafttrædelsen af traktaten for Det europæiske kul- og stålfælleskab som tegnede begyndelsen på det europæiske fællesskab. Hvortil dødsåret var 2015 hvor fællesskabet og næstekærligheden døde ved flygtningestrømmens ankomst ved de europæiske grænser.

Fælles ansvar

Født: 1988 ved etableringen af IPCC (FN's klimapanel)

Død: 1. juni 2017, hvor Trump trækker sig fra den globale klimaaftale.

Solidaritet

Død: 2015 da OK 15 fik lov til at blive tvunget igennem. Vi skulle alle have stået sammen og værnet om vores uddannelsesinstitutioner.

 

Social retfærdighed

Uden årstal. Er gået bort, uden at nogen har lagt mærke til det.

Velfærdsstaten

Født: 1933 med Kanslergadeforliget, der tegner fødslen for velfærdsstaten

Død: Ved Bjarne Corydons tro på konkurrencestaten som den moderne velfærdsstat i 2013.

 

Kilde: JB Street Art

Se mere

“Flygtninge skal have lov til at komme til landet og blive hjulpet så godt, som vi nu kan hjælpe dem, men så bliver man harm, når der er brok og jammer over deres forhold ikke er gode nok,” lød det.

Dengang kaldte JB det “fedt”, at kobberhænderne blev omdannet. 

En fin reaktion. Den tyder på omtanke og er efter min mening et intelligent signal, sagde han dengang til Helsingør Dagblad. 

Enormt ærgerligt

Det nuværende gravstens-projekt er opført i samarbejde med Helsingør Kommune. JB har endnu ikke været i kontakt med partnerne, men forventer, at de blandt andet skal finde ud af, om den strittende jerndrager udgør en sikkerhedsrisiko.

I Helsingør Kommune er formanden for By-, Plan- og Miljøudvalg Christian Holm Donatzky (RV) heller ikke i tvivl om, at der er tale om hærværk.

- Det er enormt ærgerligt. Det var et fint værk. Det er da også utroligt, at folk ikke kan passe bedre på de ting, vi har i byen, siger han til TV 2 Lorry.

Han kalder det naturligt, at progressiv kunst vækker følelser, men det er ærgerligt, at folk alligevel kan finde på at gå til hårdhændede metoder. 

- Jeg kan godt se en pointe i at lade det ligge, som det er nu. Det siger noget om, at den politiske debat er blevet mere og mere polariseret. 

JB har ikke valgt at gå til politiet med sagen.

Se TV 2 Lorrys indslag om "JB" fra 2017:

11:57

Gennem de sidste to år har en anonym kunstner dekoreret Helsingør med kobberskulpturer.  Anonymt og i ly af mørket sætter han kunst op i byen - for at få os til at undre os.  Søndagsmagasinet har i denne uge besøgt den maskerede street artist i hans hjemby

Luk video

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik