Mærsk står foran mareridt

A.P. Møller - Mærsk står foran rederiets nok værste år nogensinde. 2009 er blevet indledt med en katastrofal mangel på fragtopgaver i virksomhedens containerrederi, Maersk Line.

Den
økonomiske krise har fået forbrugerne til at droppe mange
indkøb, og mængden af last, der skal krydse oceanerne, er derfor
dykket faretruende, skriver Berlingske Tidende. »Vi har
tidligere sagt, at vi forventer, at 2009 vil blive særdeles
svært for rederierne.

Som situationen er nu, vil det være en
overraskelse, hvis vi ser en markant vending inden årets udgang.
Vi må forvente, at vi i år vil blive tvunget til at lægge endnu
flere containerskibe op end de otte, som vi foreløbig har taget
ud af drift,« siger Michel Deleuran, head of networks and
products i Maersk Line. Nedturen rammer naturligvis søfolk.

Men
også på det danske hovedkontor er Mærsk i gang med at slanke
organisationen betydeligt efter et år, hvor 3.000 er blevet
fyret. I sidste uge mistede yderligere 100 medarbejdere på
Esplanaden deres job.

Det er særligt alvorligt, at rederiets
livsnerver - ruterne mellem Asien og Europa samt Asien og USA -
bliver ramt af nedgang. Faldet i mængden af fragt er så alvorlig
for alle i branchen, at Mærsk nu er oppe mod en desperat
konkurrence og styrtdykkende priser.

En række af Maersk Lines
konkurrenter er så pressede, at de tilbyder at sejle kundernes
fragt helt gratis, mod at kunderne nøjes med bl.a. at betale en
række brændstoftillæg. »Det bliver det hårdeste år nogensinde
for containerindustrien, og der er en seriøs risiko for en
syndflod af konkurser.

Det er ikke utænkeligt, at en eller flere
af giganterne kan gå konkurs også,« siger Philip Damas fra
konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants.