Mads' drøm om et bofællesskab bremses af flystøj, som han ikke kan høre

Regeringen ville ændre støjzonerne omkring Roskilde Lufthavn, som mange steder umuliggør byggeri - men nu er det droppet. Borgere som Mads Nielsen føler sig magtesløse.

Mads Nielsen vil gerne omdanne familiens store gård til et bofællesskab - men planen stoppes af støjregler. Foto: Sofie Gauger - TV 2 Lorry

Mads Nielsen bor på en gård i den lille landsby Snoldelev-Hastrup, og han har store planer.

Drømmen er at omdanne gården til et bofællesskab.

- Jeg vil genopføre gården som en firelænget gård og vælte de gamle lader og stålbygninger, som i virkeligheden ikke pynter i landskabet. Jeg vil få noget nyt op at stå og blive nogle flere mennesker her. Få noget mere fællesskab i landsbyen, fortæller han til TV 2 Lorry. 

Men det bliver ved drømmen.

- Så længe man har støjkravet, så er der ikke nogle gode argumenter, der tæller. 

Den gård, hvor Mads Nielsen bor sammen med sin familie, ligger nemlig i støjkonsekvensområdet omkring Roskilde Lufthavn. Et område, hvor der må støjes over 55 dB, og hvor nyt boligbyggeri derfor er forbudt. 

Men så længe man har støjkravet, så er der ikke nogen argumenter, der tæller. 

Mads Nielsen, Snoldelev-Hastrup

Dette på trods af, at der på nuværende tidspunkt ikke er støjgener, fordi lufthavnen slet ikke har så meget trafik, som den er berammet til med støjzonerne. 

Landsbyen Snoldelev-Hastrup ligger få kilometer fra Roskilde Lufthavn. Foto: TV 2 Lorry

Ændring trukket tilbage

I januar måned forsøgte erhvervsminister Rasmus Jarlov, Konservative, at ændre støjkonsekvens-området i en revision af Fingerplanen.

Fingerplanen sætter de overordnede rammer for hovedstadsområdet, og ændringen af støjkonsekvensområdet var én af 80 fingerplans-ændringer i et stort hovedstadsudspil.

Ændringen blev dog for nylig pillet ud efter mere end 200 kritiske høringssvar - bl.a. fra Roskilde kommune og beboere rundt om lufthavnen.

Selvom støjkonsekvens-området i den nye Fingerplan er gjort betydeligt mindre, så har kritikere undret sig over, at støjzonerne bygger på nogle scenarier med markante udvidelser af Roskilde Lufthavn.

Støjzoner

  • Både det nye og gamle støjkonsekvensområde bygger på, at der i alt kan være op til 200.000 flyvninger, selvom der reelt kun har været 70-80.000 om året.
  • I ét af scenerierne er der 60.000 rute- og charter- og fragtflyvninger. I dag har lufthavnen kun en miljøgodkendelse op til 2.662 af de store fly. 

Det er dog ikke et realistisk scenarie, siger erhvervsministeren: 

- Der er ingen udsigt til, at der nogensinde skulle komme så mange fly nede i Roskilde Lufthavn.

Lufthavnen oplyser også til TV 2 Lorry, at de ingen aktuelle planer har om at udbygge i Roskilde. 

'Det hæmmer al udvikling'

Alligevel er der et problem:

Uanset om der kommer flere fly og mere larm eller ej, så er det nemlig ikke uden konsekvenser at bo i en støjzone, hvor man ikke kan bygge. Det kan Mads Nielsen skrive under på.

- At have så meget trafik fra Roskilde Lufthavn - det kommer nok ikke til at ske. Men man har stadig støjzonekravet, så det hæmmer stadigvæk al udvikling, lyder det ærgerligt fra Mads Nielsen. 

Folk kan ikke forstå, hvorfor Fingerplanen ikke bare tage udgangspunkt i den flytrafik, der i dag, hvis du ikke ønsker, at der skal være mere flytrafik. Hvordan hænger det sammen?

- Man kunne godt have valgt at lave en endnu mindre støjzone rundt omkring Roskilde Lufthavn, medgiver  erhvervsministeren.

Han forklarer, at han alligevel har vurderet, at de ønsker, der var om at bygge omkring Roskilde Lufthavn, kunne imødekommes, selvom støjzonen blev ved med at være relativt stor. 

Det er endnu uvist, hvad der kommer til at ske med ændringerne herfra. 

Rasmus Jarlov, konservativ erhvervsminister Foto: Rebekka Juul Bruun - TV 2 Lorry

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik