M/F Isefjord nu med partikelreduktion på over 99 %

Det er blevet mere behageligt for ører og lunger såvel som for miljøet at tage færgen på tværs af Isefjord, for fartøjet har fået nye partikelfiltre.

Når færgen MS-Isefjord tager den sædvanlige tur fra Hundested mod Rørvig er det nu en renere tur, end det plejer at være.

Som led i et nyt projekt har rederiet nemlig fået monteret filter på færgens udstødningssystemer, og det nedbringer både færgens støj- og partikeludledning. Væsentligt endda.

De første målinger viser en reduktion i udledte partikler og kvælstoffer på over 99 procent og en reduktion af støjniveauet på 24 procent.

Artiklen fortsætter efter videoen...

- I Hundested og Rørvig har man fået et sundere havnemiljø, man har ikke sod og partikelforurening længere, og så har det også fået den konsekvens, at vi ikke støjer, når vi kommer ind. For det er simpelthen skorstensstøjen, der bliver elimineret, siger overfartsleder og medejer Bo Andersen fra Hundested-Rørvig Færgefart A/S.

Bag projektet står Teknologisk Institut, der har fået 11 millioner kroner i støtte fra Miljøstyrelsen.

Fartøjet Isefjord har fået monteret partikelfiltre som samtidigt også reducerer støj på alle skibets fire motorer.

M/F Isefjord sejler mellem Hundested og Rørvig.
M/F Isefjord sejler mellem Hundested og Rørvig.
Foto: TV 2 Kosmopol

Udstyret blev installeret i januar i år og skal afprøves frem mod projektets afslutning i januar 2020.

Isefjord er det ene af i alt tre fartøjer i de såkaldt kystnære farvande, der udstyres med grønne filtre leveret fra tre forskellige firmaer.

Også skibet M/F Pernille, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, har fået et nyt filter påsat.

I de berørte havnebyer skal luftkvalitet og støjniveau måles før og efter installationerne på færgerne, så det kan påvises hvor stor en effekt, løsningerne har for miljøet.

Ny lov om udledning af partikler fra færger

Den internationale lovgivning for udledning af partikel- og kvælstofoxid (NOx) er blevet skærpet.

 

Fra 2021 skal nye skibe, som sejler i Nord- og Østersøen, sænke udledningen af NOx med mindst 75 procent, set i forhold til den nuværende regulering.

 

Havnebyers øgede fokusering på ren luft skaber samtidigt et behov for løsninger til reduktion af luftforurening fra eksisterende skibe.

 

Kilde: Teknologisk Institut

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik