Lyngbys Konservative vil have folkeafstemning om letbane

I Lyngby-Taarbæk foreslår Det Konservative Folkeparti nu en folkeafstemning om, hvorvidt kommunen bør trække sig ud af letbaneprojektet.

Det er langt fra nogen nyhed, at de konservative i Lyngby-Taarbæk med borgmester Sofia Osmani i spidsen er imod det prestigefyldte letbaneprojekt.

quote At spørge vælgerne gennem en vejledende folkeafstemning - noget, der digitalt kan gøres både hurtigt og billigt - vil jo være det mest rimelige.

Richard Sandbæk, Kons.

Partiet har dog kun seks uger tilbage til at få skabt et flertal for, at letbanen ikke skal køre i Lyngby. Der falder Deadlinen for den endelige godkendelse finder nemlig sted den 23 februar.

Inden jul igangsatte man en undersøgelse om, hvorvidt kommunen kunne trække sig ud af projektet, men undersøgelsen blev for dyr og efterfølgende droppet af borgmesteren selv.

Nu foreslår partiet derimod, at kommunen skal igangsætte en folkeafstemning om letbanen blandt kommunens egne borgere.

Håbet er, at et eventuelt flertal mod letbanen hos borgerne også kan få vendt det flertal blandt politikerne, der lige nu er for letbanen. I dag hedder stillingen 11 for og 10 i mod projektet.

quote At spørge vælgerne gennem en vejledende folkeafstemning - noget, der digitalt kan gøres både hurtigt og billigt - vil jo være det mest rimelige, siger  fra Det Konservative Folkeparti i Lyngby-Taarbæk til lokalavisen Det Grønne Område.

Richar Sandbæk, Medl., Kommunalbestyrelsen, Lyngby-Taarbæk, Kons.

- At spørge vælgerne gennem en vejledende folkeafstemning - noget, der digitalt kan gøres både hurtigt og billigt - vil jo være det mest rimelige, siger Richard Sandbæk fra Det Konservative Folkeparti i Lyngby-Taarbæk til lokalavisen Det Grønne Område.

Fortsat meget tæt kamp

Borgmester Sofia Osmani bakker op om idéen, da hun og samtlige af de ti konservative kommunalbestyrelsesmedlemmer i Lyngby-Taarbæk stadig er imod, at kommunen skal være en del af det millarddyre projekt. 

Indtil videre har der ikke været politisk opbakning til en folkeafstemning, som heller ikke alene ville kunne ændre på situationen - for som loven er i dag, kan en kommunal folkeafstemning nemlig kun være vejledende.

Lyngby-Taarbæk anses som en af de vigtigste kommuner på letbaneruten, da de mange tusinde studerende på DTU vil få stor gavn af den.

Alt i alt forventes det, at 14 millioner passagerer årligt vil benytte den kommende letbane. Til sammenligning havde Kystbanen ni millioner passagerer i år 2016.

Hovedstadens Letbane ventes at være med til at skabe op mod 36.500 nye arbejdspladser og tiltrække 32.000 nye indbyggere langs Motorring 3 frem mod år 2032.

Den 26. februar - tre dage efter kommunernes endelige godkendelse - skal ejerne, bestående af stat, region og kommuner, godkende projektet endelig. 

Lyngby-Taarbæk Kommune vil ikke ha´ den letbane, som alle de andre kommuner gerne vil ha´ og den konservative kamp mod letbanen fortsætter til det sidste.

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Politik

uddannelser

Ny aftale: Så mange millioner får dit gymnasium eller erhvervsuddannelse

Ole Bjørstorp

Vraget borgmester truede med at forlade S - nu skifter han mening

Stormflod (1)

Ny rapport om kæmpe ø-projekt får lunken modtagelse: "Det er simpelthen dødens pølse"

Enhedslistens erhvervsordfører Victoria Velasquez

Enhedslisten vil give gavekort til millioner af danskere

Lyngby-Taarbæk

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere