Foto: Linda Kastrup / Scanpix

Lukket bagerkæde gør comeback efter bare en måned

Den japansk-ejede bagerkæde Andersen valgte i slutningen juni måned at lukke efter ti år i Danmark. Men allerede nu genopstår bageriet på Islands Brygge.

Økologi og økonomisk og ideologisk bæredygtighed skal nu være det, der får det japansk-ejede Andersen Bakery til at genopstå blot en måned efter, at den velkendte bager lukkede i Tivoli.

Det at lukke helt ned for det gamle er jo en erkendelse af, at det ikke har fungeret. Nu gør vi det på en anden måde. Det bliver helt anderledes og helt nede på jorden.

Johannes Hessellund, Ejer, Det Rene Brød & Konsulent, Andersen Bakery

Andersen Bakery havde efter 10 år på markedet i Danmark rodet sig ud i en negativ egenkapital på godt 100 millioner kroner, og var derfor nødsaget til at lukke.

Men trods en negativ egenkapital på nærmere bestemt 96,7 millioner kroner vil de japanske ejere allerede om få uger åbne et nyt bageri på Islands Brygge.

Det skriver Berlingske Buisness. 

 - Det at lukke helt ned for det gamle er jo en erkendelse af, at det ikke har fungeret. Nu gør vi det på en anden måde. Det bliver helt anderledes og helt nede på jorden, siger Johannes Hessellund, der er ejer af københavner-bagerkæden Det Rene Brød til Berlingske Buisness.

  Foto: andersen-danmark.dk

Johannes Hessellund er med i en konsulentrolle for det nye bageri, hvor målet bliver at forme en forretning, der kan overleve og skabe overskud.

Læs også Bagerkæde solgt for kæmpebeløb

Kontakten mellem ham og Andersen Bakery startede ifølge avisen for fire år siden, hvor Det Rene Brød overtog en af de tidligere Andersenforretninger på Østerbrogade. Siden har han haft kontakt med Andersen Bakery på en kollegial basis, og det nu er endt med et reelt samarbejde.

Jeg prøver at være med til at finde nogle ben at stå på for Andersen i Danmark, så de forhåbentlig kan ekspandere.

Johannes Hessellund, Ejer, Det Rene Brød & Konsulent, Andersen Bakery

- Jeg prøver at være med til at finde nogle ben at stå på for Andersen i Danmark, så de forhåbentlig kan ekspandere. Jeg bruger nogle af mine tanker - det er ikke fordi de er specielt store, egentlig er det meget lavpraktiske ting, siger Johannes Hessellund til Berlingske Buisness.

De lavpraktiske tanker går blandt andet på at forankre butikken i lokalområdet omkring Thorshavnsgade på Islands Brygge, at gøre størstedelen af varerne økologiske og få bæredygtigheden med ind i bagerbutikken. Alt sammen kombineret med det gode håndværk.

Tidligere var Andersenbutikkerne at finde på prominente adresser rundt om København, blandt andet ved i Tivoli og på Østerbrogade. Butikkerne var store, armbevægelserne ligeså og det visuelle og eventyrlige var i højsædet.

Læs også Anders Matthesen: Aggressiv bamse besat af japansk hævnånd

Men sådan bliver det ikke i det nye bageri. Rammerne er meget mindre og mere intime, og både butik, kontor og bageri skal presses ind i de nye lokaler på 127 kvadratmeter.

Johannes Hessellund kalder overfor Berlingske Buisness den nye butik på Islands Brygge for ’en prøveklud’ forstået på den måde, at konceptet skal formes og finpudses, før det skal spredes. For det er nødvendigt at have kulturforskellen mellem Japan og Danmark for øje, og det skal tilpasses de danske bagerkunder.

Hvis alt går efter planen og de praktiske foranstaltninger falder på plads, så åbner den nye butik 7. august på Thorhavnsgade 26.