Lufthavnen: Ny holdeplads skal få taxier væk fra villaveje

Foto: Benita Marcussen - Scanpix

Der skal ryddes op i taxier, der holder på villavej og p-pladser, mens de venter på ture fra Københavns Lufthavn. Derfor bygger lufthavnen nyt taxidepot.

Boligkvartererne omkring Københavns Lufthavn agerer lige nu venteplads for taxier, der skal have de eftertragtede ture fra lufthavnen.

Når taxierne ikke kan få plads i lufthavnen, søger de nemlig ud i Tårnby kommune - og efterlader ifølge naboer, som vi tidligere har talt med, både skrald og tis

Men nu vil lufthavnen forsøge at komme problemet til livs ved at bygge et nyt og større taxidepot, det vil sige en holdeplads for ventende taxier. 

Derudover vil de også udvikle et nyt it-system, der skal straffe taxier, som holder ude i kommunen. 

Generende og ulovligt

Taxikørslen fra lufthavnen er siden 2015 blevet afviklet gennem det såkaldte Taxi Management System. Det har begrænset antallet taxier på lufthavnsområdet for at undgå en lang kø. 

Men begrænsningerne på, hvor mange taxier der må holde på lufthavnens område, har presset chaufførerne til at vente andre steder - hvilket ifølge beboere ofte sker både generende og sommetider ulovligt.

Læs også Taxachauffører efterlader skrald og tis i boligområder

Derfor satte Tårnby Kommune og Københavns Lufthavn sig i foråret sammen for at finde ud af, hvordan de får løst problemet. 

- Taxierne skal væk fra villaveje og boligkvarterer, hvor de har skabt store problemer. Det er ikke i orden at taxier, der holder i tomgang med lyset tændt, skal gøre livet surt for borgerne. Derfor har Tårnby Kommune presset på for at finde en løsning på taxiproblemet. Så vi er glade for at CPH nu bygger et større taxi-depot og udvikler et mere nabovenligt system, siger borgmester Henrik Zimino. 

Det er ikke i orden at taxier, der holder i tomgang med lyset tændt, skal gøre livet surt for borgerne.

Henrik Zimino, borgmester i Tårnby

Plads til 2000 flere taxier i døgnet

Og løsningen er altså nu, at der skal bygges et nyt taxidepot. Det har plads til 140 taxier og vil dagligt kunne give ventepladser til knap 2000 ekstra taxier i døgnet i forhold til det nuværende depot:

  Foto: CPH

- Formålet med det nye depot er først og fremmest at få taxierne væk fra de lokale villaveje og p-pladser. Men det nye depot vil også give en bedre trafikafvikling helt tæt på lufthavnen til glæde for taxichauffører, naboer og rejsende der skal til lufthavnen, siger lufthavnens passagerchef, Thomas Hoff Anderson.

Derudover udvikler CPH også et nyt it-system, der skal sikre, at taxier, der tager ophold i Tårnby Kommune, slet ikke får ture i lufthavnen. 

Det udvikles i samarbejde med taxiselskaberne og software-virksomheden Payvend og belønner ifølge passagerchefen 'nabovenlig opførsel'. 

Taxaselskaber: endelig løsninger 

Taxaselskaberne har allerede selv sat nogle initiativer igang og de nye tiltag fra lufthavnen skaber stor tilfredshed.

- I Dantaxi 4x48 har vi siden indførelsen af Taxi Management Systemet været optaget af at mindske problemerne med taxier på villavejene. Vi har ændret vores zone-inddelinger og optimeret styringen af vores taxiflåde. Vi har samlet input fra branchen, som lufthavnen nu bruger til at forbedre lufthavnens Taxi Management Systemet. Som det største taxiselskab i regionen føler vi, at vi har vi en særlig forpligtelse overfor borgerne på Amager, og derfor tager vi, sammen med lufthavnen, det næste skridt og udvikler et fælles system, som optimerer styringen af taxier mod lufthavnen, siger Carsten Aastrup, der er administrerende direktør i DanTaxi 4x48.

Også TAXA 4x35 er tilfredse med, at der nu bliver lavet nogle forbedringer:

- Vi har haft en god dialog med lufthavnen om, hvordan vi løser problemet med taxier omkring lufthavnen. Samtidigt har vi ønsket at give Taxi Management Systemet et løft, så vores chauffører får et bedre system og får de rigtige redskaber til at give en bedre service til vores kunder. Det synes vi, at vi har fået med et nyt taxidepot og de forbedringer af Taxi Management Systemet, som er på vej. At vi samtidigt har formået at holde prisen på systemet nede, er også vigtigt for TAXA 4x35 og vores chauffører, siger administrerende direktør, Peter Bjerregaard.

Hos Taxi 4x27 (Amager-Øbro) har de oplevet, at både naboer og chauffører har påpeget problemerne, og derfor ser de meget frem til at løse dem:

- Vi har reageret på naboernes henvendelser og tilpasset vores systemer. Derudover er vi glade for at CPH bygger et større taxidepot, som kan give plads til taxierne på de timer af dagen, hvor chaufførerne har brug for det. Med det nye system, som vi nu udvikler, finder vi endelig løsninger på en række problemer, som vores chauffører længe har peget på. Fx muligheden for hurtigt at få en tur, når man har sat en kunde af i lufthavnen, og en langt bedre trafikafvikling uden for mange omveje omkring depotet, fortæller administrerende direktør, Thomas RB Petersen

Byggeriet af det nye taxadepot begynder d. 24. august og skal stå færdigt 6 uger senere.