Foto: TV2/Lorry

Lufthavn sløsede med advarsel

Op mod 5.000 ansatte i Københavns Lufthavn er udsat for en meget forhøjet risiko for at få kræft og hjerte-kar-sygdomme, fordi luften omkring flyene er fyldt med giftige partikler, skriver Politiken.

Sådan lød advarslen til Danmarks største lufthavn i 2007 fra Arbejdsmedicinsk Klinik på Bispebjerg Hospital. Alligevel har lufthavnen undladt at følge ordentligt op på klinikkens anbefalinger til forbedring.
»Det er dybt uansvarligt, at der ikke er blevet gjort mere fra lufthavnens side«, siger professor i biokemi på Københavns Universitet Lisbeth Knudsen til  Politiken.
Mens Københavns Lufthavn afviser kritikken, vil EU-kommissionen nu presse på for at sikre renere luft for de ansatte.
»Det er bekymrende, at de ansatte i lufthavne bliver udsat for de farlige partikler. Og kommissionen vil nu hurtigt sætte en klar grænse for, hvilket niveau det er tilladt at arbejde i«, siger beskæftigelseskommissær Lazslo Andor til Politiken.
Politiken er kommet i besiddelse af den fortrolige 2007-rapport fra Arbejdsmedicinsk Klinik: Heri lyder anbefalingen til Københavns Lufthavn, at den skal holde øje med de farlige partikler fra flybrændstof og dieseludstødninger med faste målinger og derudover tage initiativer, der bringer antallet af partikler ned, og orientere ansatte om risikoen. Men lufthavnen indførte først faste målinger tre år efter - i 2010.
Københavns Lufthavn mener dog, at flere mellemregninger forklarer det. Kommunikationschef Henrik Peter Jørgensen fremhæver, at der blev nedsat en styregruppe i 2007, som førte til de faste målinger sidste år.
»Der blev dannet en tværgående styregruppe, som dels så på, hvordan der yderligere kunne blive zoomet ind på de konstante målinger, dels på risikoen ved partiklerne samt på andre konkrete initiativer«, siger Henrik Peter Jørgensen.
Den forklaring kan et af styregruppens medlemmer, formand for den lokale 3F-afdeling på Amager Lars Brogaard, dog ikke genkende.
»Der var tale om en syltekrukke. For der var allerede kommet en rapport, som dokumenterede, at der var for mange af de skadelige artikler. Derfor er det heller ikke til at forstå, at vi først skulle bruge år på igen at diskutere, om der var skadelige partikler i lufthavnen«, siger Lars Brogaard til Politiken. Han får støtte af overlæge og forskningschef i Kræftens Bekæmpelse Jørgen Olsen.
»Det er ikke til at sige, hvorfor lufthavnen ikke var mere fremme i skoene, men der var i hvert fald ikke på det tidspunkt nogen grund til at spekulere på, om de her partikler øger risikoen for kræft. For det var og er helt anerkendt viden«, siger Jørgen Olsen til Politiken.