Luftbro: Folkemøde giver flyvende travlhed

De næste fire dage øges afgangene mellem København og Bornholm voldsomt

Flyselskabet DAT har næsten fordoblet antallet af afgange til og fra Bornholm. Foto: Thorbjørn Brunander Sund / Danish Aviation Photo.

 - Der er ikke mange af vores ansatte, der kan holde ferie i de her dage.

Den tørre konstatering kommer fra  Jesper Rungholm, der er direktør i flyselskabet DAT. Selskabet fragter til daglig tusinder af danskere  rundt med indenrigsfly, men i dagene hvor Folkemødet på Bornholm finder sted, så er der en destination, der fylder mere end alle andre: Rønne.

Det betyder, at DAT har indsat et stort antal ekstraafgange fra de danske lufthavne, som alle går mod Bornholm. Allerflest har Københavns Lufthavn som afgangssted.

Stor stigning i forhold til 2018

- Vi håber på et sted mellem 11.000 og 12.000 passagerer. Rammer vi 12.000, så er vi rigtig glade, siger Jesper Rungholm til TV 2 Lorry.

Og det er en hel del flere end sædvanligt. Med start fra i dag og frem til søndag har DAT 182 flyvninger mellem Bornholm og andre danske lufthavne.  Sidste år var der 121, men i år flyver selskabet som noget nyt direkte til Bornholm fra Odense, Esbjerg, Karup og Aalborg - og så København, der fylder mest i regnskabet.  121 af flyvningerne går mellem Kastrup og Rønne.

Uden Folkemødet ville DAT i samme periode have haft omkring 100 flyafgange til og fra Bornholm.

SAS skummer fløden

Normalt er det kun DAT, der flyver til Bornholm. Men den danske sværvægter i luften, SAS, har også indsat fly til klippeøen. Jesper Rungholm er ikke begejstret.

- Det er DAT, der er hovedaktør. SAS flyver et lille program og malker koen, mens de kan. De skummer fløden, mens vi tager de lange vintermåneder og alle problemerne med for eksempel dårligt vejr, siger han.

Kritikken afvises dog af presseafdelingen i SAS, hvor man påpeger, at Folkemødet har inviteret SAS som partner. Det betyder, at SAS har 36 flyvninger mellem København og Rønne, mens Folkemødet står på.

Klimaet får penge

Under valgkampen, der netop er overstået, fyldte klimaet og klimapolitikken en hel del og blev ligefrem afgørende for mange, når de skulle sætte deres kryds. Nu rejser politikere og politisk interesserede til Bornholm - mange af dem med CO2-udledende fly - og her kommer klimapolitikken helt sikkert også til at fylde en del. Men de to flyselskaber understreger begge, at de har taget højde for problemstillingen.

- Vi er 110 procent CO2-neutrale, forklarer Jesper Rungholm fra DAT.

Selskabet har i et års tid været med i et projekt, der ledes af norske hor Heyerdahl Climate Parks og Bio8 AS. gennem det samarbejde investeres store beløb i at plante mangroveskov i Myanmar - og mangrovetræerne er - oplyser DAT - særligt gode til at optage og binde CO2.

DAT betaler 20 kroner per indenrigspassagerer til projektet.

SAS oplyser til Tv 2 Lorry, at de deltager i "Klimarejsen" - der er skabt i samarbejdet mellem Folkemødets organisation og Det Økologisk Råd, og hvor man arbejder på at gøre transporten så lidt CO2 belastende som muligt.

- Det betyder, at vi flyver med 50 procent biofuel i tankene, og derudover CO2-kompentserer vi for alle billetterne, hedder det fra SAS.

Til søs

Og så er der alle dem, der ikke flyver. Molslinjen/Bornholmslinjen oplyser, at 40.000 mennesker har booket billet til færgeafgange mellem Køge og Rønne samt Ystad og Rønne. det er en stigning på 31 procent i forhold til året før. Der er indsat flere færger, og der er ekstra afgange.

Molslinjen foretager sig ikke noget ekstraordinært i forhold til CO2-udledningen.

- Men vi sejler på det fineste marinediesel, man kan få - under skrappe miljøgodkendelser, sigr Jesper Maack, der er PR og Kommunikationschef i Molslinjen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik