Loppesupermarked slog åbningsrekord: Flere hundrede stod i kø

Succesen fortsætter for Danmarks første loppesupermarkedskæde, der lørdag åbnede deres hidtil største butik og samtidigt slog åbningsrekord.

Foto: L!NDSKOV Communication

Stemmen i telefonen emmer af begejstring. Og med god grund.

Den tilhører nemlig direktør for loppesupermarkedet Kirppu, der blev Danmarks første loppesupermarked, da de åbnede i Hillerød i 2014.

Lørdag åbnede den 11. butik i kæden, hvor flere åbningsrekorder blev slået.

Det er den bedste åbning, vi har haft endnu

Morten Bøjland, direktør, Kirppu

- Det gik helt vanvittigt godt. Det er den bedste åbning, vi har haft endnu, siger Morten Bøjland, iværksætter og direktør i Kirppu.

Butikken der åbnede lørdag i Roskilde er kædens største med 1200 kvadratmeter til loppestande. Butikken oplevede den hidtil største kø op til åbningen og både besøgs- og salgstal sprængte de tidligere rekorder.

Hele 3000 mennesker var igennem butikken på første åbningsdag, cirka 1000 flere end den hidtidige rekord, og omsætningen blev ligeledes overgået med cirka 30 procent.

Lopper uden prutter

Med åbningen i Roskilde har Kirppu nu fire butikker i TV 2 Lorrys sendeområde. Åbningen havde dog været længe undervejs, fortæller direktøren, faktisk havde de brugt fire år på at finde den rigtige størrelse lokaler i en god beliggenhed.

- Butikkerne skal helst være store. Det er vigtigt, at man kommer ind i store, lækre og lyse butikker, hvor der også er plads i gangene, siger Morten Bøjland.

Jagten på store lokaler i bynære beliggenhed er også den primære udfordring i forhold til at udbrede konceptet yderligere - for det er nemlig ambitionen.

Køen gik hele vejen rundt om butikken, inden Danmarks største loppesupermarked kunne åbne til 1200 kvadratmeter loppefund. Foto: L!NDSKOV Communication

- Vores plan er, at vi skal have 30-35 butikker i Danmark, siger Morten Bøjland.

Folk ønsker i større grad at spare på klodens ressourcer

Morten Bøjland, direktør, Kirppu

Loppesupermarkedet adskiller sig fra de traditionelle loppemarkeder ved, at det netop foregår i en butik. Og så ved, at sælgerne ikke selv står for salget.

- Det er meget let for sælgerne på den måde, at de kan sidde hjemme i fred og ro og sætte det hele op, aflevere det til os og så klarer vi resten i butikken. De slipper også for at prutte om prisen, for det er faste priser. Det betyder selvfølgelig, at de skal tænke over, hvad de selv ville give for en vare, fortæller Morten Bøjland.

I tidens ånd

Loppesupermarkeder og genbrug i det hele taget vinder meget frem for tiden. Udover Kirppu findes der også loppesupermarkeder som Lidkøb og Børneloppen oplever stor succes. 

Forklaringen findes i ølge Morten Bøjland i tidens ånd, hvor det er blevet gjort op med smid-væk-kulturen og hvor man vælger genbrug til for at tage hensyn til miljøet.

- Folk ønsker i større grad at spare på klodens ressourcer og tænke klima og miljø ind i forbruget. Vi solgte også mange gaver til jul, og det er ikke længere pinligt at give brugte ting i gave, siger han.

00:48

Så snart dørene blev åbnet til Roskildes nye loppesupermarked, strømmede kunderne ind for at gøre en god handel.

Luk video

Til TV 2 gav forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen samme forklaring. I dag vægter forbrugerne både hensynet til miljøet og samtidigt sætter man en ære i at gøre et godt brugt-køb.

- Grunden til, at mange er så glade for brugt, er, at man opdager, at det ikke er spor flovt. Alle gør det. Rig som fattig. Det er en folkesport, sagde hun.

Kirppu har åbent syv dage om ugen og selv med 3000 kunder igennem butikken på åbningsdagen, er der stadig høj aktivitet mellem standene søndag.


Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret