Lokale fødevarer får mere plads i Torvehallerne

Danmarks største markedsplads lancerer en ugentlig markedsdag, der skal give mere plads til nicheprodukter fra de små fødevareproducenter.

Hjemmesyltede danske delikatesser og nichespecialiteter fra sydlige himmelstrøg. Fra 1. maj får københavnerne et større udvalg af lokale fødevarer på Danmarks største markedsplads. Her lancerer Torvehallerne en ny ugentlig markedsdag, som giver de små fødevareproducenter- og virksomheder mulighed for at få en fod ind på Danmarks mest attraktive marked for gourmet-fødevarer.

Lanceringen skal give Torvehallerne mere alsidighed og mangfoldighed, lyder forklaringen fra torvehalschef, Jeppe Ulrich.

"Grundidéen med Torvehallerne er at lave et gammeldags markedstorv med et rigt og alsidigt udvalg af gourmet-fødevarer. Den idé styrker vi nu med lanceringen af onsdagsmarkedet," fortæller Jeppe Ulrich til netmediet Foodculture.dk.

Markedsdag giver autenticitet

Der vil være 12 stadepladser dedikeret særligt til onsdagsmarkedet. Hver stadeplads koster 400 kr. om dagen, og der er ikke krav til stadeholderne om, at de skal have et fast antal dage på markedet.

En af de stadeholdere, der har søgt om plads på onsdagsmarkedet, er Stine Reitz, der netop har startet en virksomhed op som importør af græske gourmet-fødevareprodukter.

"Som nystartet virksomhedsejer, så har jo ikke råd til en fast stadeplads i Torvehallerne. Det her er en oplagt mulighed for mig at nå ud til mine kunder uden de helt store udgifter", siger Stine Reitz, der også mener, at det her tiltag giver Torvehallerne et tiltrængt løft af autenticitet.

"Jeg har rejst meget i Grækenland og oplevet deres markeder, der rummer den her særlige autentiske markedsstemning. Den stemning har Torvehallerne nok manglet lidt. Men det kan det her initiativ sagtens ændre på," siger Stine Reitz til Foodculture.dk.

Nye muligheder for småproducenter

Den holdning deler Louise Køster, der dyrker økologiske grøntsager på sin gård i Tisvilde i Nordsjælland. Hun har også ansøgt om få stadeplads hos Torvehallerne med intentionen om at promovere sine lokale produkter til københavnske forbrugere.

"Det er rigtig mange småproducenter i Danmark med en masse lækre produkter at byde på, som aldrig rigtig får muligheden for at komme frem i lyset. Det er rigtig ærgerligt, fordi de har meget at byde på. Nu får de muligheden, og det skal nok skabe grobunden for et endnu mere alsidigt marked i Torvehallerne", siger Louise Køster.

Småproducenterne kan selv skabe succes

Forudsætningen for, at onsdagsmarkedet bliver en succes ligger i høj grad hos småproducenterne selv, mener Louise Køster. Københavnerne skal nemlig vænne sig til at gå på markedet om onsdagen, og den vane kan stadeholderne selv være med til at skabe.

"Vi skal sørge for, at vi møder talstærkt op og laver nogle flotte og attraktive boder for kunderne. Så derfor skal vi have så mange lokale småproducenter på banen for at skabe størst mulig alsidighed, så de mange lokale fødevarer kan blive promoveret," siger Louise Køster til Foodculture.dk.

Den økologiske landmand håber også, at onsdagsmarkedet i Torvehallerne kan bidrage til, at de lokale fødevareproducenter får mere erfaring med at sælge deres varer på større markeder, end de har i dag.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik