Lobbyist skal skaffe asfalt til Nordsjælland

Tre store trafikprojekter står øverst på ønskelisten hos den Nordsjællandske trafikmafia. Derfor har de ansat en trafiklobbyist.

En færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen, en forbedret kystbane og en forlængelse af Hillerødmotorvejen har topprioritet hos de 6 nordsjællandske kommuner: Halsnæs, Helsingør, Fredensborg, Hillerød, Gribskov og Frederikssund. Tilsammen bliver de kaldt den nordsjællandske trafikmafia. 

Men det kræver hårdt politisk pres at få sine trafikønsker opfyldt, og derfor har kommunerne i fællesskab ansat en lobbyist.

quote Det handler om, at være i øjenhøjde med politikerne

Jesper Ræbild, chefkonsulent, infrastruktur

- Vi borgmestre kan jo ikke hele tiden være i hælene på politikerne på Christiansborg. Derfor var det vigtigt for os, at vi fik ansat én, som står til rådighed 24 timer i døgnet, siger Helsingørs konservative borgmester, Benedikte Kiær til TV 2 Lorry.

Det handler om timing

Manden, som de 6 kommuner har ansat, hedder Jesper Ræbild. Hans officielle titel er chefkonsulent for infrastruktur, men opgaven er lobbyarbejde på Christiansborg.

- Det handler om, at være i øjenhøjde med politikerne. Det handler om at være løbende på i forhold til politikerne, fortæller Jesper Ræbild, da TV 2 Lorry møder ham i Kystbanen sammen med borgmestrene fra Halsnæs og Helsingør.

Han ønsker ikke at fortælle alt for detaljeret om sine arbejdsmetoder, men I følge Jesper Ræbild er korrekt information til politikerne og timing altafgørende for en god lobbyist. F.eks. når der inden længe ligger en VVM-undersøgelse færdig for hillerødmotorvejen.

- Det er klart, at når den VVM-undersøgelse er færdig i slutningen af 2018, så er det jo et af de tidspunkter, hvor vi i endnu højere grad end vi gør til daglig, vil italesætte, hvor meget det her område trænger, siger Jesper Ræbild.

Det kan dog være lidt af en udfordring for Nordsjælland at få politikernes opmærksomhed på borgen. For hvis man kigger på transportsudvalgets 29 medlemmer, så er 13 af dem valgt i Jylland, 3 på fyn. Der er 7 fra sjælland, men ingen af dem er valgt i nordsjælland. Tilbage er der 6 medlemmer, som er valgt i region hovedstaden. 

- Selvfølgelig har politikerne en forpligtigelse i forhold til deres bagland, hvor de er valgt. Omvendt må man også sige, at politikerne har også en forpligtigelse til at fordele anlægskronerne på landsplan, understreger Jesper Ræbild.

Kamp om transportmillioner

Lobbyarbejdet koster hver af de 6 kommuner 150.000 kroner årligt. Men de er givet godt ud, mener Helsingørs borgmester.

- Jeg har selv siddet på Christiansborg. Så jeg ved, hvor meget information, man hele tiden bliver bombarderet med. Derfor er det så vigtigt, at vi som kommuner vælger vores trafikprojekter med omhu og Jesper derefter docerer den rette information på rette tidspunkt til politikerne på Christiansborg, siger Benedikte Kiær.

quote Jeg glæder mig over, at Nordsjælland nu er begyndt at tale med en stemme.

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre

Tidligere har både jyske og fynske kommuner brugt lobbyister i deres kamp om de attraktive transportmillioner. Og på Christiansborg byder Venstres erfarne og indflydelserige transportordfører de nordsjællandske kommunes tiltag velkomment.

- Der er nu endelig nogle klare prioriteter i Nordsjælland. Jeg glæder mig over, at Nordsjælland nu er begyndt at tale med en stemme. Det gør det hele lidt lettere her inde på Christiansborg. Vi bliver så forvirrede, når alle ønskerne stritter sådan i alle retninger, siger Kristian Pihl Lorentzen, Venstres transportordfører, til TV 2 Lorry. 

Der er allerede nu vedtaget en anlægslov om en færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen. Og for nylig blev der også sat gang i en såkaldt VVM-undersøgelse af en forlængelse af Hillerødmotorvejen.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik