HH-Ferries har indgået et samarbejde med Scandlines om sejlads mellem Helsingør–Helsingborg. Foto: TV 2 Lorry

Livsfarligt: Asylansøgere hægter sig fast under lastbiler

Migranter prøver at omgå id-kontrol ved at hægte sig fast under lastbiler på færge til Sverige, siger rederi.

Flere migranter har de seneste dage hægtet sig fast på eller under lastbiler, som kører til færgen, der sejler fra Helsingør til Helsingborg i Sverige.

Det skriver rederiet HH Ferries ifølge Ritzau i et brev til sine fragtkunder, hvor de advares om de farlige situationer.

- Det er naturligvis en uheldig og potentielt meget farlig situation, som disse mennesker bringer sig selv og andre i. Vi må derfor bede alle vores kunder om at udvise skærpet opmærksomhed for at undgå uforvarende at komme til at transportere asylansøgere på denne måde, skriver direktør i HH Ferries Henrik Rørbæk i brevet.

Siden 4. januar har der været id-kontrol ved den dansk-svenske grænse. HH Ferries havde per 26. april kontrolleret 773.000 passager, heraf blev 2676 afvist, og 127 menes at være migranter.

Inden for de seneste par uger er der sket en stor tilstrømning af formodede migranter. For godt to uger siden var i alt kun 64 formodede migranter blevet afvist siden kontrollens start, forklarer direktør i Danmarks Rederiforening Jakob Ullegaard.

- Vi ser denne tendens, som vi også har set ved Den Engelske Kanal. Når bilerne holder på vej ned til færgen, sniger de sig op under lastbilerne. Under en lastbil er der ret meget plads. Der er også plads til at sidde som menneske, men det er selvfølgelig rigtig farligt, siger han til Ritzau.

Færgefirmaerne er underlagt transportøransvar, og HH Ferries har derfor kontrollanter på den danske side af grænsen for at tjekke passagerernes id. Derudover bliver passagererne tjekket i Helsingborg af de svenske myndigheder.

- Det her understreger, at id-kontrollen er en myndighedsopgave. Hvis der er nogen, der har personer med i deres bagagerum, kan vi ikke bede dem om at åbne bagagerummet. Men hvis nogen kommer forbi kontrollen, og på den svenske side viser sig ikke at have id, er det færgerne, der er under bødekrav, siger han til Ritzau.