02:46

Som et pilotprojekt har Birkerød Gymnasium i hele dette skoleår undervist samtlige førsteårs-klasser i robotprogrammering.

Ligninger er ikke nok: Her undervises elever i robot-programmering

Teknologi og virtual reality får en stadig mere fremtrædende plads i både folkeskolen og gymnasiet - se bare på Birkerød Gymnasium.

Træder man ind i et klasselokale i år 2018, foregår der ting, der ligger ret langt fra traditionelle discipliner som brøkregning og diktat.

Vi synes, det er vores opgave, når vi ser nogle momenter i udviklingen, der bliver afgørende fremover - at så skal vi være med. 

 Anders Kloppenborg, rektor på Birkerød Gymnasium

Det gælder for eksempel på Birkerød Gymnasium.

Her satser de nemlig i høj grad på science-fagene, og som et pilotprojekt har gymnasiet i hele dette skoleår undervist samtlige 1. g-klasser i programmering.

For dét er fremtiden, mener skolens rektor, Anders Kloppenborg: 

- Vi synes, det er vores opgave, når vi ser nogle momenter i udviklingen, der bliver afgørende fremover, at være med. 

Læs også Robocup 2018: Vildt robotløb på DTU

Robotter er en leg

I 1.K har matematik-underviser Ole Dünweber derfor skiftet det sædvanlige pensum ud med ’robotlære’.

- De skal introduceres til programmering og til robotteknologi, så så skal de også indse, at der er en sammenhæng mellem den slags ting og matematik - og så skal de have lov til at lege lidt og eksperimentere, fortæller han.

- Jeg synes, det er sjovt at se, at der sker noget nyt, og at de tør nogle ting. Der er ingen tvivl om, at det er en god ting at vide noget om programmering. Og så er det jo relativt nemt at få robotterne til at lave noget sjovt.

Det kan for eksempel være at programmere deres robot til at fungere som en lydmåler. På den måde trækker underviserne også på læring fra andre fag – i dette tilfælde fysik.

Læs også Tre Solrød-piger har lavet en genial robot

"En fin afveksling"

Det er anderledes på den gode måde. Jeg synes virkelig, at det var nogle andre ting, man skulle tænke over. Så det har været en meget fin afveksling fra den normale time.

Janus Darmer, elev i 1.K, Birkerød Gymnasium

Eleverne er heldigvis også begejstrede for skolens fremtidsrettede påfund.

- Det er anderledes på den gode måde. Jeg synes virkelig, at det var nogle andre ting, man skulle tænke over end sædvanligt. Så det har været en meget fin afveksling, siger Janus Darmer om 'robotlære'-lektionen. 

Helt ’robot-ekspert’ vil han dog ikke kalde sig endnu...

- Så skal jeg nok blive lidt bedre til det, inden jeg rigtig kan bruge det til noget, vil jeg nok sige.