For lidt viden om trafikraseri

Man kender hverken omfanget af danskerens raseri i trafikken, eller hvorfor det udløser chikane-kørsel. Der er ingen dansk forskning i vej-raseri.

Historier om chikanekørsel og vej-vrede dukker jævnligt op i
medierne, især når de udløser dødsfald eller vold. Men reelt
kender man hverken omfang eller årsager til, at vi chikanerer
hinanden i trafikken. Det får nu lederen af færdselspolitiet i
Midt- og Vestsjælland, Peter Stryhn, til at efterlyse en
kampagne omkring danskernes trafikadfærd, og forskerne står
parat til at afdække problemet.- Vi vil gerne forske i
trafik-raseri. Emnet dukker op mange gange efterhånden, og hver
gang må vi desværre nøjes med at henvise til udenlandske
undersøgelser. Langt de fleste tilfælde bliver ikke registreret,
fordi det heldigvis ikke altid fører til ulykker. Men det giver
utryghed blandt trafikanterne, og man kan frygte, at den
stigende trængsel på vejene vil gøre vej-raseriet mere udbredt,
siger psykolog Mette Møller, forsker på DTU Transport.At der er
en tendens til mere aggressivitet i trafikken, kan Jarl Ahlers
Mortensen, chef for Vejcenter Hovedstaden, tale med om.- Vores
vejarbejdere og såmænd også brovagter møder en stigende
forråelse i omgangstonen blandt trafikanterne. Det kan være
folk, der smider ting efter vejarbejderne, mens de kører forbi,
eller brovagten i Frederikssund, der får fingeren, når
bilisterne kører over broen, fordi broklappen har været oppe for
lystsejlere. Vi er blevet mindre tålmodige i trafikken. Vi har
travlt, sætter os selv i centrum og vil bare frem, og så er alle
andre til for at genere os, hvilket kan udløse irrationelle
reaktioner ifølge Frederiksborg Amts Avis og
Dagbladet.Hovedstadens Vejcenterråd, der udover Vejdirektoratet
også omfatter kommunerne, skal mødes den 6. februar.- Vi skal
ikke specielt tale om vej-raseri, men om trafikant-adfærd i
bredere forstand. Men når der ligefrem kommer dødsulykker som
den for nylig, så er det klart, at man må tage det med i
overvejelserne, siger Jarl Ahlers Mortensen.Sven Krarup, formand
for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, erkender, at man
ikke kender omfanget af ulykker forårsaget af vej-raseri.- Mit
gæt er, at vi kender til de alvorlige tilfælde, der fører til
dødsulykker. Men vi har ikke en selvstændig kategori til disse
ulykker, som vi har med alkoholulykker og for høj fart, siger
han.