Letbanen er kommet et stort skridt nærmere

Pressefoto fra Hovedstadens Letbane. Foto: Hovedstadens Letbane

Budgettet hænger fortsat sammen for den kommende letbane i hovedstadsområdet.

Den 28 kilometer lange letbane, der skal forbinde 11 kommuner langs motorvejsring 3 i hovedstadsområdet, er kommet tættere på at blive en realitet.

Hovedstadens Letbane har efter en udbudsrunde udpeget sine foretrukne underleverandører til både anlægs- og driftsarbejdet.

Og valget er her faldet på de tre danske selskaber MJ Eriksson, Per Aarsleff og CG Jensen. 

Se virksomheden CG Jensens reaktion her:

03:28

Hele udbudsprocessen er netop overstået og en af de helt store vindere er entreprenørfirmaet CG Jensen fra Glostrup, som har vundet halvdelen af bygge- og anlægsarbejderne på hele projektet. Photo: TV 2 Lorry

Luk video

Økonomien er i orden

Den samlede pris for letbanen bliver 6,2 milliarder kroner. Som det ser ud nu, holder budgetterne. Godt nok er anlægsarbejderne blevet en smule dyrere end forventet, men til gengæld kan der spares på finansieringen, hvor man kan spare op mod 700 millioner kroner på renterne, oplyser Hovedstadens Letbane.

Læs også Hovedstadsområdets første letbane forsinket

Samtidig er der fortsat en tilstrækkelig reserve på 30 procent af overslaget, som fungerer som en ekstra buffer at gøre godt med.

- Vi afventer nu ejernes beslutning, men Hovedstadens Letbane kommer til at give et gevaldigt løft til såvel fremkommeligheden som investeringslysten langs hele Ring 3,  siger Birgitte Brinch Madsen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane.

- Jeg er sikker på, at når letbanen står færdig, vil rigtig mange sige; ”Hvorfor fik vi ikke bygget den letbane for længe siden?”. Den bliver en stor gevinst for Storkøbenhavn og de mange omegnskommuner, siger hun.

 

Lyngby-Taarbæk er kritiske

Ejerne er staten, Region Hovedstaden og de 11 kommuner, der bliver naboer til letbanen.

Desuden skal et konsortium med Siemens i spidsen skal stå for transportsystemet, og Metro Service skal stå for driften og vedligeholdelsen de første 15 år.

På trods af de nu fremskredende planer, er der fortsat modstand mod letbanen i Lyngby-Taarbæk Kommune, hvor den konservative borgmester Sofia Osmani med en stor borgergruppe i ryggen længe har været imod letbanen. 

Læs også Lyngby-Taarbæk ser på mulighed for at droppe ny letbane

Modstanden mod letbanen handler om, at den skal løbe igennem det centrale Lyngby, og at der findes billigere alternativer i form af busser. 

På trod af at Sofia Osmanis politiske modstandere i kommunen taler for letbanen, besluttede politikerne i Lyngby-Taarbæk kort før nytår at få lavet en juridisk undersøgelse af, om kommunen kan trække sig fra letbaneprojektet. Men den undersøgelse blev onsdag skrottet skriver lokalavisen Det Grønne Område.

Fakta om Hovedstadens Letbane

Letbanen binder fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs og skaber et sammenhængende højklasset kollektivt trafiksystem.

Ved seks af de 29 letbanestationer kan passagererne skifte til S-tog.

Letbanen vil få afgange cirka hvert femte minut i dagtimerne, og hvert 10 minut om aftenen og i weekenden.

I alt ventes 13–14 millioner passagerer at anvende Hovedstadens Letbane om året – til sammenligning transporterede Kystbanen godt 9 millioner passagerer i 2016.

Tag en tur med fremtidens letbane her: 

03:21 Luk video