Foto: Hovedstadens Letbane

03:37

Reaktioner efter aftenens møde.

1 af 2

Letbane har skabt stor debat: Nu har Lyngby truffet beslutning

Kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk har i dag stemt om, hvorvidt de skal gå videre med det store letbane-projekt. Det blev meget tæt løb.

I 2024 er planen, at en kommende letbane for første gang skal trille afsted fra Ishøj.

Der har dog været uvished omkring endestationen. 

I den oprindelig plan skal letbanen nemlig ende i Lyngby. Men torsdag aften har kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk stemt om projektet. 

Afgørelsen blev dog, at kommunen bliver i projektet. 

Konservative forsøgte først at få afstemningen udsat, men det blev nedstemt. 

Konservatives ti medlemmer stemte derefter imod kontrakterne om letbanen, mens de resterende elleve byrådsmedlemmer stemte for. 

Møde i Lyngby-Taarbæk Kommune om letbanen. Foto: TV 2 Lorry

Læs også Letbane deler vandene blandt borgere og politikere

Hyrede advokatfirma 

I december måned sidste år besluttede kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk at sætte et advokatfirma til at undersøge, hvilke muligheder kommunen havde for at trække sig ud af projektet.

Lyngby-Taarbæk Kommunes borgmester Sofia Osmani (K) har længe været i mod letbanen, og det var hendes forslag at få undersøgt mulighederne for at trække sig. 

Modstanden mod letbanen handler om, at den skal løbe igennem det centrale Lyngby, og at der findes billigere alternativer i form af busser. 

Læs også Lyngby-Taarbæk ser på mulighed for at droppe ny letbane

Letbanen var også et hedt emne ved kommunalvalget i november.

Borgmesterens konservative parti dannede således et valgforbund med Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige, der ville arbejde for at få revet et stykke af Letbanen ud af planen.

Fra de forskellige fløje i kommunalbestyrelsen var der dog stor uenighed om, hvorvidt det var en mulighed at trække sig ud.  I slutningen af oktober kaldte Venstres Søren P. Rasmussen det 'vælgerbedrag'.

Her kan du høre reaktionerne efter torsdagens afstemning fra henholdsvis borgmesteren, der var modstander af letbanen, og 1. viceborgmesteren, Simon Pihl Sørensen (S), der stemte for letbanen:

03:37

Direkte fra rådhuset.

Luk video

Et stort samtaleemne

Også blandt borgerne i kommunen har letbanen længe været det helt store samtaleemne. 

Og i dag var der også en stort fremmøde uden for salen, der sad og lyttede med:

Folk sidder uden for salen og lytter med. Foto: TV 2 Lorry

Fakta om den kommende letbane:

  • Prisen på letbanen er ca. 6,2 mia. kr. (2017-priser). Heri indgår en reserve på godt 1 mia. kr.
  • Letbanen kører hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og i weekenden
  • Den får en forventet tophastighed på 70 km/t. Gennemsnitshastigheden vil være på ca. 30 km/t, inkl. stop ved stationer.
  • Der kan være 200-230 mennesker i et letbanetog. Det svarer til cirka fire bybusser.
  • 13-14 mio. passagerer ventes at bruge letbanen årligt. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 mio. passagerer i 2011
  • 11 kommuner, Region Hovedstaden og staten står bag Hovedstadens Letbane. Kommunerne er Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.

Kilde: Hovedstadens Letbane 

Mødet om letbanen har stor interesse - også uden for salen. Foto: TV 2 Lorry