Foto: TV2/Lorry

Leasede biler mest populære i København

På få år er antallet af leasede biler mere end tredoblet. Og det er især bilister i hovedstaden der vælger at gøre det.

Nye tal fra Bilbranchen viser, at leasings andel af privatsalget af nye biler er mere end tredoblet fra fem procent i 2012 til 18 procent i 2015 - og det er særligt indbyggerne i Hovedstaden og de store byer, der tænker leasing, skrive netmediet DIBusiness.dk

- 25 procent af dem i Hovedstaden, der har eller overvejer at få bil, er parate til lease. Mens det samme kun er gældende for 14 procent af dem, der for eksempel bor på resten af Sjælland, siger branchedirektør i DI Bilbranchen Thomas Møller Sørensen på baggrund af en undersøgelse, analyse bureauet Voxmeter har lavet om leasing blandt 1.079 danskere.

I lande som Tyskland, Holland og England er mere end halvdelen af alle nye biler til private leasede. Bilbranchen regner med, at leasing samlet set vil nå op på 20 - 25 procent af alle nye privatbiler i Danmark i løbet af 2016.

Stine Lemming Oldenborg bor på Frederiksberg med sin mand og to børn. Familien har leaset deres Fiat500 siden 2010 - og er glade kunder i leasingbutikken.

- For 1.500 kr. om måneden og 500 kr. i vægtafgift om året har vi den luksus altid at have en bil til rådighed. Uden at have noget bøvl. Hvis der er noget med den, tager værkstedet sig af det. Det er perfekt for os. Vi kommer aldrig til at eje igen, siger Stine Lemming Oldenborg.

Stigende interesse fra ældre

Peugeot var sidste år det bilmærke, der "solgte" flest nye biler på leasingkontrakter. Hos forhandler Erik Maibom A/S i Aalborg var hver tredje - 35 procent - af alle nye privatbiler, der trillede ud fra butikken i 2015, leasede.

- Vores leasingkunder er typisk under 40 år, men vi oplever også så småt en stigende interesse fra ældre, der er mere vant til at eje. Derudover har vi en del leasingkunder, der nok ikke ellers ville have bil. Enten fordi de ikke ville kunne låne, eller fordi de ikke vil bruge så mange penge på bil, siger direktør hos Peugeot-forhandleren i Aalborg, Carsten Bonderup.

Som forhandler er Carsten Bonderup overordnet glad for, at der kommer flere leasingkunder i bilbutikken. Men der er også ulemper.

- Med leasing er kunderne mindre mærkeloyale. De skal også i mindre grad handle udstyr, bruge finansiering, have service eller bytte til en anden bil, så det er ikke nogen guldgrube for os, siger Carsten Bonderup til DIBusiness.dk