Lavere fart vil bremse flere bilulykker

Ved at overholde hastighedsgrænsen undgås en ud af tre ulykker, viser rapport over landevejsulykker. Eksperter efterlyser flere stærekasser.

En ud af tre landevejsulykker kan forhindres, hvis bilisterne lærer at overholde fartgrænserne.
 
Det viser en ny rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU). Rapportens konklusion er entydig: De fleste trafikulykker sker, fordi danskerne træder for hårdt på speederen.
     
- Det er der nogen, der gør ret voldsomt i de ulykker, vi har undersøgt, fortæller HVU's formand, Sven Krarup Nielsen.

Hvis der skal ændres på det, er der kun tre ting, som hjælper: Mere fartkontrol, bedre veje og større bevidsthed om risikoen ved høj fart hos bilisterne selv, vurderer HVU.

Det er helt afgørende, at politiet sætter antallet af fartkontroller i vejret, mener Sven Krarup Nielsen.

- Det har trafikanterne respekt for. De vil nødig stoppes. De vil gerne undgå et klip i kørekortet eller at skulle betale en bøde, siger Sven Krarup Nielsen og fortsætter:

- En del af de trafikanter, som laver de voldsomme overtrædelser af hastighedsgrænsen, har mere forståelse for at blive stoppet af politiet, end at der bliver lavet kampagner og andre indsatser.

Havarikommissionen håber, at offentliggørelsen af den nye rapport "Ulykker på landeveje" kan være med til at gøre bilisterne opmærksomme på, hvor farlig høj fart er.

I udarbejdelsen af rapporten har eksperter talt med trafikanter fra i alt 30 ulykker, der har fortalt om deres forhold til fart. 10 ud af de 30 ulykker kunne være forhindret, hvis fartgrænsen var holdt.

Ud over mere oplysning til trafikanter nævner Sven Krarup Nielsen også automatisk fartkontrol (ATK), bedre kendt som "stærekasser", som et brugbart middel til at få hastigheden ned.

- Der er ingen tvivl om, at på den rette strækning og især ved krydsene er det en rigtig god idé med sådan en kontrol, for det virker, siger Sven Krarup Nielsen.

HVU foreslår også en mere omfattende ændring: Nemlig at der gøres noget ved de danske veje. De skal indordnes, så det er mere oplagt at overholde hastighedsgrænsen, påpeger Sven Krarup Nielsen.

- Der er nogle af de her veje, der signalerer, at her kan man køre rigtig hurtigt, og der er frit udsyn. Men så er der i virkeligheden pludselig et lille sving eller pludselig en lille sidevej, hvor der også kommer trafikanter, siger HVU's formand, Sven Krarup Nielsen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik